ZonMw

Woordvoerder / Issuemanager

ZonMw

De opdracht­omschrijving

Organisatie
ZonMw financiert en programmeert gezondheidsonderzoek, stimuleert het gebruik van de ontwikkelde kennis en signaleert nieuwe kennisvragen. Daarmee draagt ZonMw bij aan het verbeteren van de zorg en gezondheid.  Programma’s op het gebied van preventie, zorg en gezondheid hebben hierin een centrale plaats. Deze programma's worden in 14 clusters uitgevoerd. De stafafdelingen Bedrijfsvoering en Strategie & Innovatie (S&I) ondersteunen de clusters. Er wordt met alle denkbare partijen samengewerkt die betrokken zijn bij het ontwikkelen en toepassen van kennis: wetenschappelijk onderzoekers, zorgprofessionals, patiënten, ervaringsdeskundigen, beleidsmakers en vertegenwoordigers uit het onderwijs en het bedrijfsleven.

Corporate communicatie (valt onder stafafdeling Beleid, Strategie & Advies) werkt (samen met de communicatieprofessionals in de clusters) aan de ZonMw-brede communicatiestrategie en is verantwoordelijk voor de verschillende corporate middelen en kanalen. Daarnaast adviseert en faciliteert corporate communicatie de communicatieprofessionals in de clusters en andere afdelingen op specifieke communicatie-activiteiten.

Opdracht
Als ad interim woordvoerder / issuemanager ben je verantwoordelijk voor monitoring, duiding en advisering op (potentiële) issues en voor ZonMw interessante beleidsontwikkelingen. Daarnaast voer je een pro- en reactief persbeleid en ben je eerste woordvoerder namens de organisatie. Je ondersteunt en adviseert ook de directeur en de voorzitter van het bestuur in hun representatie buiten de organisatie. Tenslotte heb je een trekkende rol in de opzet en ontwikkeling van de Horizonkamer (de ZonMw variant van een newsroom+).

Deze tijdelijke vacature is ontstaan omdat de huidige woordvoerder elders aan de slag gaat. Om gedurende de periode van werving en selectie voor structurele invulling geen gat te laten ontstaan, willen we aan de slag met een goede interimcollega. Het is meer dan op de winkel passen. We bevinden ons in een spannende transitie van zendergericht naar gebruikersgericht communiceren. Er is onlangs in samenspraak met de organisatie een nieuwe communicatiestrategie voor ZonMw ontwikkeld.

Deze rust op drie pijlers:

  • Buiten verbinden met binnen
  • Communiceren met focus: gebruikersgericht, thematisch en datagedreven
  • De juiste content op de juiste plek

Jouw inzet richt zich vooral op het ‘buiten verbinden met binnen’. Dit geven we vorm binnen de ‘Horizonkamer’, waarin signalen in de binnen- en buitenwereld worden gemonitord en geduid, om er vervolgens een (beleidsmatige en/of communicatieve) actie aan te koppelen. De Horizonkamer staat nog helemaal aan het begin, en we zoeken dan ook iemand die in een eerdere functie in een newsroomsetting gewerkt heeft, of er wellicht zelfs een heeft opgezet. Ook is jouw inzet nodig op het inhoudelijk adviseren van het webcareteam.

Er zijn vijf maatschappelijke vraagstukken benoemd waarop ZonMw haar meerwaarde kan laten zien. In samenwerking met een extern bureau is een basisaanpak ontwikkeld voor de communicatie op deze maatschappelijke vraagstukken. Een actieve mediastrategie is onderdeel van die aanpak, en ook daar speel jij een belangrijke rol in.

In deze functie ben je een van de sparringpartners van het hoofd corporate communicatie op strategische en tactische kwesties. Je werkt nauw samen met de collega’s in het corporate communicatieteam en de communicatiecollega’s in de clusters. Je draait ook mee in de reguliere overlegstructuren binnen het team.

Competenties

  • Samenwerkingsgericht;
  • Verbindend;
  • Analytisch;
  • Snel schakelend;
  • Initiatiefrijk;
  • Organisatiesensitief.

CV-richtlijnen
U levert een CV (max. 5 pagina’s) en een motivatie (max. 2 pagina’s) aan, opgesteld in het Nederlands. In de motivatie omschrijft u duidelijk, en met concrete voorbeelden, of en op welke wijze u voldoet aan de gestelde selectie- en gunningscriteria. De motivatie moet onafhankelijk van het CV gelezen en beoordeeld kunnen worden. Het CV dient uitsluitend ter controle van hetgeen in de motivatie wordt toegelicht.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende dagen: in onderlinge afstemming

Planning interview
De interviews bij ZonMw zijn gepland op 28 juli of 1 augustus 2022. Evt volgt een tweede gesprek op 4 augustus. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 26 juli bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • ZonMw verzoekt tot het ondertekenen van een geheimhoudingsverklaring;
  • ZonMw verzoekt tot het aanleveren van een Verklaring Omtrent Gedrag;
  • Voorafgaande het selectiegesprek kan een casus verstuurd worden ter voorbereiding.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 19 juli om 12:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 20 juli  gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze uitvraag duurt tot vrijdag 22 juli 2022, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

 

[1] of andere werkvorm waarin structureel de binnen- en buitenwereld met elkaar in verbinding wordt gebracht, middels monitoring, duiding en samenwerking.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal 5 jaar werkervaring als communicatieadviseur bij de (semi) overheid;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring als woordvoerder;
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar werkervaring als issuemanager en/of woordvoerder bij de (semi) overheid;
  • Laat met minimaal 1 voorbeeld zien dat je een substantiële (= gedurende langere tijd, op strategisch/tactisch niveau) rol hebt vervuld binnen een ‘newsroom’ ;
  • Laat met minimaal 2 voorbeelden zien wat jouw rol was in het op directie- en/of bestuursniveau adviseren op issues, reputatie en externe representatie;
  • Laat met minimaal 2 voorbeelden zien hoe jij succesvol bent geweest in actieve persbenadering op voor een organisatie strategisch relevante onderwerpen.
  • uiterlijk beschikbaar per 8 augustus.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox