Het Kadaster

UX Designer

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

Wil je werken aan websites en applicaties waar duizenden mensen per dag mee werken? En ben jij degene die de gebruikers een zo prettig mogelijke gebruikerservaring kan geven? Dan zit je als UI designer bij het Kadaster goed.

Net als andere (semi)overheidsorganisaties is het Kadaster bezig om de online dienstverlening toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Je sluit aan bij een bevlogen team dat net begonnen is om deze enorme klus te klaren, samen met vele andere collega’s, van IT, Marketing, product managers, Klantenservice en inhoudelijke experts. In dit krachtenveld ben jij betrokken bij het onderzoek en het maken van prototypes voor nieuwe en bestaande websites en appicaties. Ook UX onderzoekstrajecten en het ‘bouwklaar maken’ van designs voor onze IT-teams zijn aan de orde van de dag.

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
Het team gebruiker Lab is op zoek naar een UX designer.


Het Gebruikerslab richt zich op het optimaliseren van gebruikersinteracties van toepassingen en diensten die het Kadaster ontwikkelt. Hetgeen het Gebruikerslab oplevert dient als uitgangspunt voor het opstellen van businesscases en het realiseren van een technisch werkende frontend op basis van het aangeleverde design.

Het Gebruikerslab heeft verschillende rollen in de Frontend by Design aanpak: designer, assembleur, leverancier of adviseur. Waarmee het lab ook kan leveren wat vanuit het Kadaster wordt gevraagd of wat nodig is. Bijvoorbeeld advies inzake wet- en regelgeving of standaarden het leveren van standaard componenten, het design van nieuwe componenten of van gehele pagina’s of applicaties.

De belangrijkste methodieken, technieken en tools waar we mee werken zijn:

  • Agile/Scrum;
  • Userflows, user story mapping, persona’s, design sprints;
  • Stakeholder interviews, workshops organiseren en begeleiden;
  • Wireframes, prototyping en mock-ups;
  • Visual design;
  • Usability testen opzetten, begeleiden en uitvoeren;
  • UX strategie en visie vorming;
  • Werken met en aan een Design System;
  • Adobe XD, Figma, FlowMapp;
  • SharePoint, Powell, ServiceNow;
  • Jira, Confluence, Miro.                


Verantwoordelijkheden

We zoeken een interaction designer die het leuk vindt om in een team in opbouw te werken. Deels zijn er bestaande kaders en is er een design system in opbouw, maar in sommige projecten verricht je pionierswerk en worden je designs juist toegevoegd aan het design system. Naast je design werk wordt je ook gevraagd om deel te nemen aan UX onderzoekstrajecten. Je brengt je kennis over interactie en gebruikers(gedrag) mee en verzorgt de nodige schetsen en klikmodellen om tot een visueel resultaat te komen.

Je wordt blij van een goed opgeleverd design dat een front end developer kan gaan bouwen zonder problemen.

 

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn: (bullet gewijs)

  • Usability onderzoek doen
  • Verzamelen van data en vertalen naar conclusies
  • Gebruikersonderzoeken initiëren en begeleiden
  • Workshops organiseren en begeleiden
  • Designs maken en presenteren
  • Meedenken in de UX strategie

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 15-11-2022 of zo spoedig mogelijk tot en met 31-10-2023 voor 20 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met één jaar. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Een opleiding Interaction Design (of vergelijkbaar) of aantoonbare ervaring in dit werkveld.
  • Je beschikt over voldoende kennis van (het deelnemen aan/begeleiden van) UX trajecten, in de vorm van training, opleiding of aantoonbare ervaring.
  • Je hebt ervaring met werken in Adobe XD (hier werken wij mee) of meerdere jaren ervaring met andere vergelijkbare pakketten, zoals Sketch of Figma.
  • Je hebt ervaring met Jira en diverse UX tooling (wij gebruiken momenteel o.a. Flowmapp en Miro).
  • Je hebt kennis van design systems en hoe je hier als designer aan kunt bijdragen (generiek ontwerpen).
  • Je bent op de hoogte van , en hebt ervaring met de toegankelijkheidswetgeving voor de (semi) overheid: WCAG 2.1 en weet hoe je je designs hieraan moet laten voldoen
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Je kunt zelfstandig werken aan opdrachten en projecten, binnen een centrale planning en deadlines. • Je bent gewend om complexe processen snel te doorgronden en de juiste vragen te stellen aan de inhoudelijke stakeholders om tot een duidelijk beeld te komen van het werk dat je moet doen. • Je bent in staat om designs bouwklaar aan te leveren voor IT teams (je levert dus ook het reponsive of mobile design op en levert altijd op volgens onze uitgebreide Definition of Done. • Je beschikt over een behoorlijke dosis overtuigingskracht en hebt geduld met collega’s voor wie UX nog een onbekend begrip is. • Je kunt werken binnen Agile projecten. Als bijlage zijn 3 conceptovereenkomsten toegevoegd: • Bijlage 1a 'concept modelovereenkomst’; indien inschrijver zich aanbiedt als ZZP'er; • Bijlage 1b concept opdrachtovereenkomst indirecte ZZP’ers’; indien inschrijver als bemiddelaar een ZZP'er als kandidaat aanbiedt; • Bijlage 1c 'concept opdrachtovereenkomst inhuur’; indien inschrijver een eigen werknemer als kandidaat aanbiedt. Afhankelijk van de aangeboden kandidaat kiest het Kadaster de best passende overeenkomst. Indien u niet akkoord gaat met de gekozen overeenkomst c.q. inhoud van de overeenkomst zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen / opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster.
  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox