Gemeente Kampen
geen max tarief
Overijssel
8 uur per week
01 juni 2023
31 maart 2024
Uitvraag procesmanager en strategisch adviseur mobiliteits HUB station Kampen-Zuid
Context uitvraag
De afdeling Beleid fysiek domein is verantwoordelijk afdeling voor het beleidsterrein mobiliteit. De afdeling is nauw betrokken bij de realisatie van Reevedelta, een woningbouwontwikkeling met ruim 3200 woningen aan de zuidkant van Kampen.
De ontwikkeling van Reevedelta vindt plaats in nabijheid van het multimodaal ontsloten knooppunt station Kampen Zuid, welke door de provincie en het Rijk gezien wordt als een belangrijke regionale Mobiliteitshub. Zowel de provincie als de gemeente werken voor de korte en lange termijn aan een doorontwikkeling van deze mobiliteitshub, met als doel de kwaliteit hiervan te verbeteren en reizigers te voorzien van aantrekkelijke mobiliteitsvoorzieningen.
Het stationsgebied biedt vanwege de hoge dynamiek volop kansen voor de toekomst, zeker met de komst van de nieuwe woningen in Reevedelta. Niet alleen op het gebied van verbindingen van en naar het station (nieuwe routes) is deze plek kansrijk, maar ook voor deelmobiliteit en een meer professionele invulling van een HUB, een knooppunt waar verschillende modaliteiten bij elkaar komen en waar verschillende voorzieningen worden aangeboden. De gemeente Kampen wil de komende 10 jaar ruim 3200 woningen bouwen in Reevedelta. Hiervoor is een concept ontwerp gebiedsvisie opgesteld waarover de raad eind 2023 een besluit zal nemen. In de gebiedsvisie zijn ook meerdere mobiliteitsmaatregelen opgenomen. Een daarvan is het station Kampen Zuid.
Het stationsgebied rondom het station Kampen Zuid is eveneens een belangrijke entree tot de binnenstad van Kampen. Dit gebied kan qua aantrekkelijkheid vergroot worden en het biedt kansen om het mobiliteitsvraagstuk verder te verbeteren.
Voor het opstellen van de gebiedsvisie Reevedelta zijn er diverse bijeenkomsten geweest met NS, ProRail, Provincie en RWS. In deze bijeenkomsten is de basis gelegd voor de doorontwikkeling van station Kampen Zuid tot een regionale mobiliteitshub, waarbij ingezet wordt op het verplaatsen van het P+R terrein en de busstations naar de achterzijde van het station Kampen Zuid zodat er een tweezijdige oriëntatie ontstaat. Ook de ministeries van BZK en I&W zien kansen op deze locatie en hebben voor deze ontwikkeling een MIRT subsidie toegezegd.
De gemeenteraad heeft op 21 april jl. besloten om dit jaar een onderzoek te starten naar de realisatie van een HUB functie in het gebied op basis van een breed perspectief. Dit betekent dat in het onderzoek ook de samenhang met de bredere gebiedsontwikkeling wordt meegenomen. Het gaat dan om bijvoorbeeld de stedelijke verdichting en positie van Kampen en het station in de regio. Onderdeel van het brede perspectief is ook het onderzoeken van de mogelijkheid van het realiseren van een tweezijdig oriëntatie van het station Kampen Zuid, zodat er door verplaatsing van het P+R terrein een inbreidingsmogelijkheid ontstaat in het Stationskwartier.
Doel en resultaat
Doel van het onderzoek is primair het verkennen en analyseren van de toekomstige groei van het mobiliteit knooppunt Kampen Zuid als regio HUB en om daarmee te analyseren of alle functies nog goed georganiseerd zijn in het gebied. Daarin moet er afgewogen worden of de verplaatsing van de P+R locatie en busstation naar de achterzijde van het station meerwaarde biedt in de ontwikkeling van het Stationskwartier en het functioneren van de mobiliteitshub. Secundair is het doel om te onderzoeken of met de uitkomsten een integrale gebiedsontwikkeling tot stand te brengen in het Stationskwartier op de locatie van het P+R terrein. Beide doelstellingen moeten parallel aan elkaar afgewogen worden. Een aandachtspunt is het meenemen van bijvoorbeeld een hotel en congres functie in het te onderzoeken programma.
Het resultaat van het onderzoek is een eindrapport op basis waarvan de raad in het 1e kwartaal besluiten kan nemen over de verdere ontwikkeling van het stationsgebied, inclusief een handelingsperspectief dat is ondertekend door de betrokken/samenwerkende partijen.
De opdracht
Voor de inhoudelijke en procesmatige begeleiding van dit brede en complexe vraagstuk heeft de gemeente Kampen kennis en (be)geleiding nodig, die de volgende taken oppakt:
Wij verwachten dat deze inzet kan worden uitgevoerd door een tandem van een procesmanager en een strategisch adviseur. De procesmanager is primair verantwoordelijk voor het organiseren en bewaken van alle activiteiten om de resultaten te realiseren. De strategische adviseur is primair verantwoordelijk voor de inhoudelijke koers, sturing en onderbouwing van de gevraagde 2 scenario’s.
Wij gaan uit van een inzet van 2 dagen per week voor de procesmanager en 1 dag per week voor de strategisch adviseur tot 1 april 2024. De gemeente zoekt één contractpartij die beide functies als duo kan aanbieden.
Competenties en vaardigheden
Strategisch adviseur
Competenties
Vaardigheden
Overig
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox