Het Kadaster

Senior PMO/Communicatie adviseur TBO

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
Het team TBO is op zoek naar een  Senior PMO/Communicatie adviseur TBO.

De Nederlandse wet- en regelgeving gericht op de leefomgeving bestaat uit talloze wetten en regels. Er is een ingewikkeld geheel ontstaan, waarin bijna niemand meer de weg kan vinden. Dat moet eenvoudiger en beter. Daarom is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels.

Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op:

- De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur;

- Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen;

- De verschillen tussen regio’s.

De beoogde invoeringsdatum van de Omgevingswet is  1-7-2023. De bevoegd gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) moeten dan in staat zijn sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken. De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën.

Digitaal Stelsel Omgevingswet
De uitvoering van Omgevingswetprocessen zal worden ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor wordt het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten.

DSO – van Programma aansturing naar beheerorganisaties
Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het inwerkingtredingsniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid.

Met het eindigen van het pDSO worden een aantal blijvende veranderingen doorgevoerd. De strategische besturing van het DSO komt bij de Strategische Beheer Organisatie (SBO) te liggen, een onderdeel binnen het ministerie van BZK. De SBO wordt eindverantwoordelijk voor een goed end-to-end werkend DSO-stelsel. In opdracht van de strategische beheerder zijn de tactische beheertaken m.b.t. het DSO-LV belegd bij de Tactische Beheer Organisatie (TBO) van het Kadaster. De TBO krijgt daarmee de belangrijke taak van het tactisch aansturen en beheren van de samenhangende componenten die het DSO-LV vormen, als ook de verdere uitbouw en de doorontwikkeling ervan. De huidige ontwikkelpartners van de betreffende componenten worden operationeel beheerorganisaties. Daarnaast zal het jaar 2023 gekenmerkt worden door de omslag van de ontwikkeling en implementatie van de landelijke voorziening naar een werkend stelsel als ook de afronding van het inwerkingtredingsniveau, doorontwikkeling en uitbouw van het DSO-LV.

Opdrachtomschrijving
Om slagvaardig het tactisch beheer te kunnen richten en uitvoeren, zoeken wij een ervaren Senior Project Management Officer (PMO) TBOmet een bewezen track record als communicatie adviseur.

Als senior PMO TBO ben je faciliterend aan de programmadirecteur en het team. Het werkgebied is zeer gevarieerd. Je ondersteunt bij het beheren van de product backlog van het DSO-LV. Je bewaakt projecten en budgetten en ondersteunt bij het opstellen van voortgangs- en managementrapportages. Naast het notuleren en bijhouden van actielijsten en issue/risico logs, signaleer je issues en doet voorstellen voor oplossingen. Je plant en organiseert team en DSO-LV brede bijeenkomsten. Je begeleidt inkooptrajecten en je zorgt voor de administratieve verwerking daarvan.


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

Gezien de fase waarin de TBO zich nu bevindt, ligt een belangrijk accent op Communicatie. Waaronder het in nauwe afstemming met onze opdrachtgever de Strategische Beheerorganisatie (SBO) opstellen van het communicatiebeleid en een daarvan afgeleid communicatieplan. Hierbij hoort o.a. het organiseren, plannen, coördineren, controleren en uitvoeren van de communicatie binnen TBO en afstemming met de interbestuurlijke organisaties. Tevens geef je communicatieadvies en ondersteuning aan het TBO team.

Er wordt daarbij waar nodig ook inzet verwacht voor onderwerpen die aanvankelijk niet in deze uitvraag zijn benoemd of niet op onze radar stonden.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 2 januari 2023 tot en met 31 december 2023 voor 36 uur per week. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Academisch werk- en denkniveau.
  • Zeer ruime ervaring (Minimaal 7 jaar) als PMO met het opzetten en onderhouden van projectadministraties binnen IT samenwerkingsprogramma’s of zeer grote projecten binnen de overheid.
  • Ruime ervaring met communicatie trajecten binnen (overheids) programma’s, aangetoond in meerdere opdrachten.
  • Recente ervaring (in de afgelopen 10 jaar Minimaal 5 jaar) binnen een organisatie die als ZBO wettelijke taken uitvoert.
  • Ervaring met het schrijven en uitvoeren van Communicatie plannen. Aangetoonde ervaring middels uitgevoerde opdracht.
  • Ervaring met inkoopprocessen middels een Dynamisch Aankoop Systeem (DAS) en administreren van contracten.
  • Ervaring met inkoopprocessen middels een Dynamisch Aankoop Systeem (DAS) en administreren van contracten
  • Ruime ervaring met Scaled Agile/SAFe (minimaal 5 jaar ervaring).
  • Kennis van de Principal Toolbox en Jira (minimaal 3 jaar ervaring).
  • MSP en PRINCE2 gecertificeerd.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk; • Je bent analytisch, communicatief en samenwerkingsgericht • Je bent proactief en flexibel • Je bent goed in multi-tasken • Proactief, initiatiefrijk en verbindend; • Accuraat; • Plannen en organiseren; • Politieke sensitiviteit. Als bijlage zijn 3 conceptovereenkomsten toegevoegd: • Bijlage 1a 'concept modelovereenkomst’; indien inschrijver zich aanbiedt als ZZP'er; • Bijlage 1b concept opdrachtovereenkomst indirecte ZZP’ers’; indien inschrijver als bemiddelaar een ZZP'er als kandidaat aanbiedt; • Bijlage 1c 'concept opdrachtovereenkomst inhuur’; indien inschrijver een eigen werknemer als kandidaat aanbiedt. Afhankelijk van de aangeboden kandidaat kiest het Kadaster de best passende overeenkomst. Indien u niet akkoord gaat met de gekozen overeenkomst c.q. inhoud van de overeenkomst zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Geeft een concreet voorbeeld (max 200 woorden) van een rol en beschrijf de resultaten die u daarbij heeft behaald. De voorkeur gaat daarbij uit naar IT gerelateerde projecten of programma’s, of een rol als communicatie adviseur, of een combinatie van beide . Beoordeling: hoe beter de ervaring aansluit bij de wenen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.
  • Beschrijf (max. 200 woorden) hoe u de door u geleverde expertise en competenties (hard en soft skills) binnen de geschetste situatie een bijdrage kunt leveren aan te behalen resultaten aan de hand van één of meerdere concrete voorbeelden (zie ook Opdracht omschrijving en verantwoordelijkheden, en gevraagde competenties). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.
  • Beschrijf (max. 200 woorden) hoe u een bijdrage heb geleverd aan het ondersteunen van inkooptrajecten in een project- of programmaorganisatie. Beoordeling: hoe beter de ervaring aansluit bij de wenen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox