VNG
max €125 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
01 december 2023
30 november 2026
Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar
afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de
uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven
door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief
te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te
stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de
dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt in opdracht van VNG beleid bij aan vier gemeentelijke
speerpunten:
• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.
Over Basisteam Weten
De afgelopen tijd is in de media veel aandacht geweest voor de gevolgen van lastig
uitvoerbare wet- en regelgeving; denk aan de gevolgen die de toeslagenaffaire heeft
voor het leven van mensen.
Wil jij als onderzoeker bijdragen aan beter uitvoerbare wet- en regelgeving? Dan zijn wij
op zoek naar jou! VNG Realisatie voert op allerlei actuele en maatschappelijk relevante
thema’s uitvoeringstoetsen uit. Schuldenproblematiek, corona-maatregelen, opvang en
verstrekkingen voor vluchtelingen uit Oekraïne, toeslagen, maar ook standaarden in de
Omgevingswet en de Wet Digitale Overheid; een paar voorbeelden van onderwerpen
waar we aan werken of het afgelopen jaar onderzoek naar gedaan hebben. In onze
uitvoeringstoetsen onderzoeken we, natuurlijk samen met gemeenten, wat de gevolgen
van nieuw beleid op de gemeentelijke uitvoering zijn. Is duidelijk wat gemeenten moeten
doen? Kunnen gemeenten het uitvoeren, hebben ze bijvoorbeeld voldoende mensen en
middelen? Welke randvoorwaarden moeten dan ingevuld zijn? En wie staat dan aan de
lat voor het invullen van die randvoorwaarden? Het zijn allemaal vragen die in een
uitvoeringstoets aan bod komen.
Met een enthousiast team van 10 personen voeren we deze onderzoeken uit. We krijgen
echter steeds meer vragen en zijn op zoek naar versterking! Het team bestaat uit interne
en externe onderzoekers, stuk voor stuk gedreven professionals. Het team is gericht op
samenwerken en streeft een hoog kwaliteitsniveau na. We zoeken iemand die voor een
deel van zijn/haar tijd onderdeel van dit team wil worden. VNG Realisatie werkt bij
externe inhuur standaard met contracten voor drie maanden. Onze intentie is om, bij
wederzijdse tevredenheid, een verbinding aan te gaan voor een iets langere periode. In
die periode werk je, telkens in een duo, aan verschillende onderzoeken op uiteenlopende
thema’s.
Vind jij het leuk om (kwalitatief) onderzoek te doen en daarvoor veel met gemeenten te
spreken? Ben je analytisch sterk en kun je je analyses ook helder op papier zetten? Dan
gaan we graag het gesprek met je aan!
1.2.1 Wat we zoeken in een kandidaat
De senior onderzoeker voert zelfstandig (werkend in duo) analyses uit binnen het
kenniscentrum analyse.
De onderwerpen waarop analyses gedaan worden zijn divers. Van oudsher hadden de
onderzoeken vaak betrekking op e-overheid- en dienstverleningsvraagstukken. Inmiddels
worden voor alle ministeries en in alle domeinen onderzoeken uitgevoerd.
De onderzoeken vormen de basis voor bestuurlijke besluitvorming. Het kunnen
zorgdragen voor en kunnen formuleren van een goed onderbouwd en gedragen advies is
belangrijk.
Het uitvoeren van genoemde onderzoeken vraagt van de senior onderzoeker een open en
onderzoekende houding. Kandidaten beschikken over ruime werkervaring en zijn
tegelijkertijd in staat hun persoonlijke mening opzij te schuiven. Kandidaten zijn in staat
de rode draad uit een combinatie van bureaustudie en de input van veel stakeholders te
halen en feiten van meningen te scheiden.
Kandidaten kunnen zich baseren op inhoudelijke kennis over gemeentelijke uitvoering en
voor gemeenten relevante ontwikkelingen, maar zijn ook in staat uit de expertrol te
blijven en de rol van praktijkonderzoeker op zich te nemen. Kennis van en ervaring met
vraagstukken rondom digitalisering binnen de overheid zijn een pre voor het vervullen
van deze rol. Daarnaast is het prettig als een kandidaat op de hoogte is van
ontwikkelingen in het ruimtelijk en/of sociaal domein en snapt welke vraagstukken
gemeenten op dit vlak bezighouden.
Voor deze rol is het belangrijk om makkelijk te schakelen met verschillende mensen.
Daarnaast is het van belang dat kandidaten helder, gestructureerd en to the point
bevindingen op kunnen schrijven. Ervaring met het werken in een omgeving waar
(ogenschijnlijk) tegengestelde belangen bestaan is van belang. Je ziet dit eerder als een
uitdaging, waarin jij bij kunt dragen aan ‘betere besluitvorming’.
Een positie waarbij je –op basis van input uit de uitvoeringspraktijk en verschillende
expertises- adviseert over implementatie, waarna anderen de daadwerkelijke
implementatie oppakken, past bij je.
Afstemming is een belangrijk onderdeel van de rol. Dit is (normaliter) geen rol die alleen
op afstand vervuld wordt. Een deel van het werk kun je prima vanuit huis doen. We
verwachten van een kandidaat echter ook dat deze onderdeel is van een team en in staat
en bereid is met enige regelmaat aanwezig te zijn op kantoor bij de VNG voor overleg en
afstemming.
Omschrijving van de opdracht
De te werven senior onderzoeker maakt onderdeel uit van kenniscentrum
analyse bij
VNG Realisatie. Kenniscentrum analyse voert regelmatig uitvoeringstoetsen uit op
wettelijke wijzigingen waar gemeenten mee te maken krijgen.
VNG Realisatie heeft een gestandaardiseerde methodiek met bijbehorend analysekader
voor het doen van uitvoeringstoetsen. Daarbij hanteren wij de vragen over
uitvoerbaarheid zoals die opgenomen zijn in het Beleidskompas als basis.
De resultaten van de uitvoeringstoets worden vastgelegd in een, met gemeenten
afgestemde, rapportage. Om tot die rapportage te komen worden in ieder geval de
volgende activiteiten uitgevoerd:
• Desk research
• Expert interview/ -sessies
• Interviews/workshops bij gemeenten (on- of offline)
• Uitzetten online vragenlijst (facultatief)
• Analyseren verzamelde input
• Toetsen analyse bij klankbordgroep
• Vastleggen resultaten in rapportage
• Adviseren over vervolgacties o.b.v. bevindingen analyse.
Het proces wordt begeleid door een begeleidingscommissie.
Naast de onderzoeken die gedaan worden bij nieuwe wetten of wetswijzigingen, vinden
in toenemende mate onderzoeken plaats naar projecten die al in het portfolio van VNG
Realisatie zitten. Dit noemen we opschalingsanalyses. De gehanteerde methodiek is
vergelijkbaar met die van een impactanalyse. De centrale vraag in deze analyses richt
zich echter meer op wat nodig is om een bepaald project naar een volgende fase te
brengen (op te schalen). Deze analyses dienen als basis voor besluitvorming in de VNG-
governance over de volgende fase van projecten en eventuele collectieve investeringen.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De opdracht bestaat uit het uitvoeren van impactanalyses, uitvoeringstoetsen en
opschalingsanalyses. De senior onderzoeker maakt daarbij gebruik van de
gestandaardiseerde aanpak voor het doen van uitvoeringstoetsen die VNG Realisatie
hanteert. De werkzaamheden bestaan onder andere uit:
Het door middel van deskresearch, expertinterviews/- sessies, interviews bij gemeenten
en andere stakeholders en het uitzetten van enquetes:
• In beeld brengen op welke wijze wetgeving/projecten bijdragen aan realisatie van
de strategische doelen en opgaven van gemeenten;
• In beeld brengen wat stakeholders zijn rondom een thema;
• In beeld brengen wat de gevolgen van nieuwe wetgeving/nieuwe projecten voor
de gemeentelijke uitvoeringspraktijk zijn;
• In beeld brengen van de financiele effecten van nieuwe wet- en regelgeving of
projecten;
• In beeld brengen van de benodigde implementatieondersteuning op alle niveaus,
zodat voor een eventuele implementatie benodigde instrumenten kunnen worden
ontwikkeld;
• Opstellen van een overzicht van risico’s randvoorwaarden bij gemeenten en
andere belanghebbenden (leveranciers, ontwikkel- en beheerorganisaties,
gemeentelijke koepels, centrale overheid, etc.) die relevant zijn om te kunnen
komen tot een succesvolle implementatie.
Het vastleggen van de resultaten van de analyse in een gedragen/ afgestemde
rapportage:
• Opleveren van onderzoeksrapportages waarin betrokkenen en belanghebbenden
zich herkennen, alsmede voorstellen en planningen voor het vervolg, op basis
waarvan besluitvorming kan plaatsvinden;
• Afstemmen van de uitkomsten van analyses met stakeholders;
• Voorbereiden en uitvoeren van klankbordgroepen en begeleidingscommissies.
Resultaat van de opdracht
• Afgeronde uitvoeringstoetsen waarin stakeholders zicht herkennen;
• Geleverde bijdrage aan de continue verbetering van de methodiek.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox