Gemeente Rijswijk

Senior HRM beleidsadviseur

Gemeente Rijswijk

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. Rijswijk groeit. Het aantal inwoners steeg in zes jaar tijd van 49.000 in 2016 naar 57.000 in 2022. De groei gaat na 2022 door.  De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven.

De ambtelijke organisatie telt ca. 500 interne medewerkers en ongeveer 200 externe medewerkers. Rijswijk is een organisatie die wordt getypeerd door een familiaire sfeer, korte lijnen, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen initiatief. We kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: Toewijding, Betrokkenheid, Betrouwbaarheid en Deskundigheid die leidend zijn in ons dagelijks handelen.  

Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.

Team
Het HRM team bestaat uit 14 mensen (een teammanager HRM, een programmamanager en adviseur leren en ontwikkelen, drie senior beleidsadviseurs HRM, twee HRM-adviseurs, een recruiter, twee medewerkers HRM, een senior Personeels- & salarisadministrateur en twee Personeels- & salarisadministrateurs).

We werken voornamelijk vanuit huis, en als de werkzaamheden, gesprekken of contacten erom vragen, werken we op kantoor. We vinden het belangrijk om goed contact met elkaar te houden en werken nauw met elkaar samen. Het team maakt onderdeel uit van het Domein Bedrijfsvoering.

Context van de opdracht
De groei van de organisatie, de bijhorende ontwikkeling van het team HRM en specifieke lopende opdrachten zorgt voor een grote belasting in het team. Daarom zijn we nu op zoek naar tijdelijke capaciteit die direct en zelfstandig aan de slag kan met de opdrachten. Dit geeft ruimte voor meer structurele keuzes in de 2e helft van 2023.

Opdracht
Als senior HRM beleidsadviseur draag je actief bij aan structurele verbeteringen van onze organisatie op het HR vakgebied. Je speelt in op ontwikkelingen en benut innovaties uit het vakgebied  voor de ontwikkeling van lokaal (uitvoerings-)beleid en de implementatie daarvan.

Dit doe je natuurlijk niet alleen. Je trekt hierin samen op met je collega’s en andere keyspelers in de organisatie. Je stelt nieuwsgierige vragen, signaleert knelpunten en komt met creatieve oplossingen.

De komende tijd ligt de focus op rechtspositionele en arbeidsvoorwaardelijke vraagstukken zoals de uitvoering van de bovenwettelijke regeling(en), de uitwerking en implementatie van CAO onderwerpen, het actualiseren van het personeelshandboek, de invoering van de VOG P, het opstellen van een nieuwe regeling voor het vergoeden van individuele Arbo-middelen, de consequenties van de nieuwe pensioenwet/ABP en advisering op personele cases.

Daarnaast ga je aan de slag met aanvullende opdrachten gericht op de verdere aanpak van het proces rond stages en externe inhuur.

Benodigde kennis en ervaring
In deze opdracht is actuele kennis van en ervaring met zowel de beleidsmatige HRM opdrachten als de feitelijke implementatie daarvan noodzakelijk. Gezien de focus op meer rechtspositionele en arbeidsvoorwaardelijke aspecten uit het HRM-werkveld zoeken we kandidaten die aantoonbare ervaring hebben met vergelijkbare opdrachten bij voorkeur bij gemeentelijke organisaties.

Competenties
Gezien de uitdagingen waarvoor de gemeente Rijswijk zich gesteld weet, verwachten we van de kandidaat dat deze op korte termijn van meerwaarde is voor onze organisatie. Voor deze opdracht is het van belang dat je de volgende competenties bezit:

  • Analytisch vermogen: je kan een situatie, probleem of vraagstuk analyseren. Je kunt probleemoplossend nadenken door een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Je vertaalt dit in een praktische en uitvoerbare oplossing.
  • Adviseren: je kunt helder en oplossingsgericht adviseren over complexe vraagstukken
  • Samenwerken, netwerken en verbinden: je beschikt over sociale vaardigheden, hebt een heldere communicatiestijl en beschikt over overtuigingskracht. Je zoekt graag de samenwerking en bent bereid om anderen van jou te laten leren, net zo goed als dat je met én van anderen wil leren.
  • Ondernemerschap: persoonlijk leiderschap, initiatief en zelfstandigheid is belangrijk voor een goede invulling van deze opdracht.
  • Resultaatgericht: je richt je acties op het beoogde resultaat.

Competenties
Gezien de uitdagingen waarvoor de gemeente Rijswijk zich gesteld weet, verwachten we van de kandidaat dat deze op korte termijn van meerwaarde is voor onze organisatie. Voor deze opdracht is het van belang dat je de volgende competenties bezit:

  • Analytisch vermogen: je kan een situatie, probleem of vraagstuk analyseren. Je kunt probleemoplossend nadenken door een vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Je vertaalt dit in een praktische en uitvoerbare oplossing.
  • Adviseren: je kunt helder en oplossingsgericht adviseren over complexe vraagstukken
  • Samenwerken, netwerken en verbinden: je beschikt over sociale vaardigheden, hebt een heldere communicatiestijl en beschikt over overtuigingskracht. Je zoekt graag de samenwerking en bent bereid om anderen van jou te laten leren, net zo goed als dat je met én van anderen wil leren.
  • Ondernemerschap: persoonlijk leiderschap, initiatief en zelfstandigheid is belangrijk voor een goede invulling van deze opdracht.
  • Resultaatgericht: je richt je acties op het beoogde resultaat.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als HRM beleidsadviseur;
  • Beschrijf op max 1 A4 kort de aard van de vergelijkbare opdrachten en het behaalde resultaat;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als HRM beleidsadviseur op het gebied van rechtspositie en arbeidsvoorwaarden binnen een gemeente;
  • Zo snel mogelijk beschikbaar voor gemiddeld 24 uur per week gedurende de gehele opdrachtduur inclusief verlengingen;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van HRM, Personeel en Arbeid of SJD;
  • Aantoonbare kennis van de ‘nieuwe cao gemeenten’ (benoem dit duidelijk in het cv);

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox