Gemeente Alphen aan den Rijn

Schuldhulpverlener voor vroegsignalering

Gemeente Alphen aan den Rijn

De opdracht­omschrijving

Organisatie Alphen aan den Rijn

De Gemeente Alphen aan den Rijn is een gemeente met meer dan 100.000 inwoners en ligt midden in het Groene Hart. De bewoners wonen in de stad Alphen aan den Rijn - met alle stedelijke voorzieningen - of juist in één van de kernen - met de rust en ruimte van het natuurlijk landschap. De dienstverlening aan onze bewoners en bedrijven staat. De gemeentelijke organisatie is dichtbij: op straat in de wijken en de dorpen, in het gemeentehuis en digitaal. De medewerkers zijn de ambassadeurs van de gemeente. Zij zijn professioneel en integer. Bewoners en bedrijven worden snel en goed geholpen. De gemeente werkt vanuit een stevige basisdienstverlening en levert daarnaast maatwerk.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Spreekt jou dat aan? Kom dan werken in Alphen aan den Rijn, een groene stad met lef. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.  

Het Serviceplein                                                                                                                              
De afdeling Serviceplein staat voor excellente, integrale en laagdrempelige dienstverlening rond werk, inkomen, welzijn, scholing en zorg aan inwoners die ondersteuning nodig hebben zodat ze beter kunnen participeren in onze gemeente. Er werken ongeveer 125 mensen op de afdeling bij verschillende vakdisciplines. Deze vakdisciplines zijn ondergebracht in 5 multidisciplinaire teams die wijkgericht werken. De teamleiders sturen de vakdisciplines aan, en faciliteren het wijkgericht werken van de multidisciplinaire teams. 
Wij investeren in onze mensen en systemen om de dienstverlening effectief en efficiënt uit te voeren. De medewerkers worden daarbij uitgedaagd om ook buiten de lijnen te kleuren, om maatwerk te leveren waar dat kan en wenselijk is. Dat betekent dat zij samen met bewoners en organisaties naar oplossingen zoeken.

Opdracht
Het team
Binnen team Geldzaken kennen wij drie processen: helpdesk Geldzaken, crisisinterventie/ intakefase schuldhulpverlening en vroegsignalering/preventie. Jij komt werken bij het proces vroegsignalering/preventie, maar we zijn één team en werken allemaal aan hetzelfde doel. De hoofdtaak ligt bij vroegsignalering/preventie, maar er kan ook gevraagd worden om bij te springen bij de andere processen.
We zoeken een collega die klantgericht is, samenwerkingsgericht, gemotiveerd, creatief en lef heeft. Zo bereik je de beste resultaten. Kwaliteit staat bij jou hoog in het vaandel; je denkt in kansen en mogelijkheden en bent goed in staat om door te vragen en te kijken naar wat een inwoner echt verder helpt. Je bent flexibel, blijft goed overeind in stressvolle situaties, weet van aanpakken en bent een goede netwerker. Jij bent in staat om moeilijke klantgesprekken in goede banen te leiden en laat je niet misleiden.

  • Is gemotiveerd om met vroegsignalering  en preventie aan de slag te gaan;
  • Beschikt over goede gespreksvaardigheden, onder andere motiverende gespreksvoering, die het mogelijk maken om in contact te komen met de klant; focus op verbinding en het sociale aspect
  • Heeft ervaring met vroegsignalering en is flexibel in het uitvoeren van andere werkzaamheden rondom vroegsignalering
  • Haalt energie uit het leggen en houden van contacten met inwoners met vaste
  • Kan signalen bij ketenpartners herkennen en oppakken
  • Is in staat om snel te schakelen en meldingen binnen de afgesproken periode op te pakken.
  • Is flexibel met werktijden (ook in de avonduren ); (waarschijnlijk ongeveer 2 keer per maand)
  • Moet ‘van deur naar tafel’ kunnen komen op basis van een melding van een betalingsachterstand;
  • Kan tot de kern van de problematiek doordringen; -
  • Kan een integraal beeld opbouwen van de situatie op de verschillende leefgebieden met aandacht voor het in te zetten talent van de klant.
  • De vakspecialist waar wij naar op zoek zijn heeft HBO werk- en denkniveau, parate kennis van schuldhulpverlening en van de gedragscode NVVK en je hebt een voor de functie relevante opleiding gevolgd en relevante werkervaring opgedaan.

Je bent bekend met motiverende gesprekstechnieken en stuurt hiermee op de zelfredzaamheid van de inwoner. Verder heb je kennis van het sociale domein.

 Competenties

  • Is gemotiveerd om met vroegsignalering  en preventie aan de slag te gaan;
  • Beschikt over goede gespreksvaardigheden,
  • Financiële kennis
  • Haalt energie uit het leggen en houden van contacten met inwoners en vaste lastenleveranciers en ketenpartners
  • Is flexibel met werktijden (ook in de avonduren ); (waarschijnlijk ongeveer 2 keer per maand)
  • Kan een integraal beeld opbouwen van de situatie op de verschillende leefgebieden met aandacht voor het in te zetten talent van de klant

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo opleiding;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met schuldhulpverlening op gebied van vroegsignalering;
  • Bereid om, indien nodig ook in de avonduren te werken.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met schuldhulpverlening;
  • Aantoonbare werkervaring met de digitale registratie systemen Ris en Suite Wiz;
  • Aantoonbare kennis van sociaal domein.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox