Gemeente Alphen aan den Rijn

Schuldhulpverlener

Gemeente Alphen aan den Rijn

De opdracht­omschrijving

Organisatie

De Gemeente Alphen aan den Rijn is een gemeente met meer dan 100.000 inwoners en ligt midden in het Groene Hart. De bewoners wonen in de stad Alphen aan den Rijn - met alle stedelijke voorzieningen - of juist in één van de kernen - met de rust en ruimte van het natuurlijk landschap. De dienstverlening aan onze bewoners en bedrijven staat. De gemeentelijke organisatie is dichtbij: op straat in de wijken en de dorpen, in het gemeentehuis en digitaal. De medewerkers zijn de ambassadeurs van de gemeente. Zij zijn professioneel en integer. Bewoners en bedrijven worden snel en goed geholpen. De gemeente werkt vanuit een stevige basisdienstverlening en levert daarnaast maatwerk.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Spreekt jou dat aan? Kom dan werken in Alphen aan den Rijn, een groene stad met lef. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Het Serviceplein

De afdeling Serviceplein staat voor excellente, integrale en laagdrempelige dienstverlening rond werk, inkomen, welzijn, scholing en zorg aan inwoners die ondersteuning nodig hebben zodat ze beter kunnen participeren in onze gemeente. Er werken ongeveer 125 mensen op de afdeling bij verschillende vakdisciplines. Deze vakdisciplines zijn ondergebracht in 5 multidisciplinaire teams die wijkgericht werken. De teamleiders sturen de vakdisciplines aan, en faciliteren het wijkgericht werken van de multidisciplinaire teams. 

Wij investeren in onze mensen en systemen om de dienstverlening effectief en efficiënt uit te voeren. De medewerkers worden daarbij uitgedaagd om ook buiten de lijnen te kleuren, om maatwerk te leveren waar dat kan en wenselijk is. Dat betekent dat zij samen met bewoners en organisaties naar oplossingen zoeken.

Opdracht

Je bent een allround schuldhulpverlener met ruime en recentelijke ervaring in de intakefase van schuldhulpverlening. De intakefase voert de gemeente uit, de schuldbemiddeling zelf is uitbesteed. Je bent in staat een breed gesprek te voeren en in te zetten op een gedragsverandering d.m.v. motiverende gespreksvoering. Je bent werkzaam bij het Serviceplein als schuldhulpverlener en hebt de volgende taken:

  • Screenen van aanvragen, het stellen van een diagnose en indiceren voor schuldhulpverlening;
  • Zelfstandig afhandelen van intake aanvragen schuldhulpverlening;
  • Uitvoeren van de intakefase;
  • Voeren van adviesgesprekken met klanten;
  • Vaststellen van het uitgaven en schuldenpatroon van de cliënt en de mogelijke oorzaken;
  • Opstellen van plan van aanpak en rapportages;
  • Het stabiliseren en coachen van cliënten;
  • Toepassen crisisinterventie ( ontruiming/ afsluiting van water of energie);
  • Doorverwijzen naar andere instanties indien nodig (bijvoorbeeld voor Maatschappelijk Werk) en het bewaken van het traject;
  • Berekenen van het Vrij Te laten Bedrag (VTLB);
  • Regievoering op dossiers in fase 2+3 voor de schuldbemiddeling;
  • Ervaring met begeleiden van projecten;
  • Bemensing Helpdesk Geldzaken.

De vakspecialist schuldhulpverlening waar wij naar op zoek zijn heeft HBO werk- en denkniveau, parate kennis van schuldhulpverlening en van de gedragscode NVVK en  je hebt een voor de functie relevante opleiding gevolgd en relevante werkervaring opgedaan.

Je bent bekend met motiverende gesprekstechnieken en stuurt hiermee op de zelfredzaamheid van de inwoner. Verder heb je kennis van het sociale domein en bij voorkeur ervaring met het begeleiden van de doelgroep (ex) ondernemers. Je hebt een klantgerichte instelling en bent gericht op samenwerking. Je bent integer en gaat graag mee in veranderingen die de kwaliteit van de organisatie en het werk ten goede komen. Je hebt de juiste motivatie en creativiteit om te komen tot goede prestaties. Kwaliteit staat bij jou hoog in het vaandel, wat zich vertaalt in het denken in kansen en mogelijkheden om verder te kunnen verbeteren.

Competenties

  • Stressbestendig;
  • Accuraat;
  • Balans tussen ziel en zakelijkheid kunnen behouden;
  • Goed kunnen samenwerken;
  • Proactieve houding ;
  • Geconstateerde problemen en hindernissen kunnen omzetten in oplossingen;
  • Grenzen durven stellen
  • Assertief
  • Flexibel

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener (met de intake fase);
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in een helpdesk. (10 pt)
  • Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van projecten; (5 pt)
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met schuldhulpverlening bij een gemeentelijke instelling; (45 pt)
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van SJD, MWD en pedagogiek; (15 pt)
  • Aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener met de doelgroep ondernemer; (25 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox