Gemeente Zuidplas

Raadsadviseur

Gemeente Zuidplas

De opdracht­omschrijving

Ben jij iemand die met gemak het overzicht bewaard in een dynamische omgeving? Weet jij als raadsadviseur stevig in je schoenen te blijven staan binnen het politieke speelveld van onze gemeenteraad? En wil jij graag aan de slag voor een gemeente die volop is ontwikkeling is en continu in de spotlight staat? Word dan onze nieuwe, enthousiaste en leergierige Raadsadviseur!

Zuidplas: de gemeente die je laat groeien!
Zuidplas is een fusiegemeente die bestaat uit de dorpen Moerkapelle, Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen. We bestaan pas 10 jaar, en net als een echte tiener groeien we hard. Dat biedt kansen: in je dagelijks werk én voor je carrière. Door onze ligging tussen Rotterdam en Gouda kun je jezelf ook aan grootstedelijke vraagstukken wagen. En de regio Midden-Holland waarin we ons bevinden, is eigenlijk een soort Nederland in het klein. Met een interessant speelveld, zowel politiek als geografisch.

Zuidplas groeit de komende jaren flink in inwoneraantal en daarmee ook in het aantal collega’s in de organisatie. We staan als groei- en ontwikkelgemeente voor uitdagende maatschappelijke en organisatorische opgaven en passen onze werkwijze op de vragen vanuit de samenleving aan. Om aan te sluiten op die ontwikkelingen is op interactieve manier een concernplan Zuidplas Groeit! en veranderplan gemaakt, inclusief een nieuwe organisatievisie voor Zuidplas. De organisatieontwikkeling heeft als stip op de horizon de hoofdopgaven: Opgavegericht, Zelforganiserend, Slagvaardig en Wendbaar en is nog in volle gang.


Gemeenteraad en griffie
De gemeenteraad van Zuidplas telt 27 leden (welke in de toekomst uitbreidt naar 29), verdeeld over 7 fracties. De gemeenteraad wordt ondersteund door de griffie. Deze bestaat momenteel uit een griffier, plaatsvervangend griffier, een raadsadviseur en een griffiemedewerker. Op dit moment wordt er vanuit een werkgroep nagedacht over het ‘Opfrissen van de lokale democratie. Daarnaast zit de uitdaging in de toekomst ook in de grote opgaven én hoe wij deze democratisch en efficiënt beet kunnen pakken. Daarnaast willen wij tevens het werk van de gemeenteraad meer bekendheid geven. Wij zijn op zoek naar een assertieve adviseur die ons team komt versterken en uitdagingen niet uit de weg gaat. Iemand die een actieve rol pakt voor de verdere professionalisering van de ondersteuning en advisering aan de raad.

Wat ga je doen als Raadsadviseur?
Als raadsadviseur ben je medeverantwoordelijk voor een goed verloop van de bijeenkomsten van de gemeenteraad. Proactief ondersteun en adviseer je de griffier, de gemeenteraad en het presidium. Op onze griffie heeft ieder bepaalde aandachtsgebieden. Jij brengt de werkzaamheden van de raad meer over het voetlicht bij de inwoners van de gemeente om het contact tussen raad en inwoners te versterken. Indien nodig kun je optreden als vervanger van de griffier en plaatsvervangend griffier bij commissievergaderingen of informatiebijeenkomsten van de gemeenteraad.

Je (dagelijkse) activiteiten bestaan onder meer uit:
  • Je geeft advies en ondersteuning op procedureel/logistiek gebied van raadscommissies, raadsinformatiebijeenkomsten en raadswerkgroepen.
  • Je ondersteunt bij het opstellen van conceptagenda’s voor vergaderingen en bijeenkomsten.
  • Je draagt zorg voor geluidsopnames, besluiten- en actielijsten van vergaderingen en bijeenkomsten.
  • Je verzorgt de (procedurele afhandeling van) inkomende en uitgaande correspondentie.
  • Je beheert het raadsinformatiesysteem.
  • Je verleent ondersteuning bij werkbezoeken, hoorzittingen of andere bijeenkomsten.
  • Je verleent overige inhoudelijke ondersteuning aan raad en griffier zoals het opzetten van een klein onderzoek, uitzoekwerk, advisering en ondersteuning bij ontwikkeling werkvormen participatie.
  • Je verzorgt ondersteuning bij besluitvormings- en bestuurlijke processen.
  • Je verschaft informatie over producten/diensten van de griffie aan derden.
  • Je creëert externe zichtbaarheid van de werkzaamheden van de gemeenteraad en producten/diensten van de griffie via de website/sociale media/krant.
  • Je organiseert en faciliteert raadsactiviteiten.
  • Je bent bereid de taken van de griffier op basis van plaatsvervanging over te nemen indien nodig.


Kortom: je schroomt niet om een breed scala aan taken op te pakken. Hierbij ga je planmatig en accuraat te werk. Met name de communicatie verdient momenteel meer aandacht en ontwikkeling. We zoeken een flexibele teamplayer die zich graag wil inzetten voor onze Groeigemeente met de mogelijkheid om zelf ook te groeien!

Daarnaast zien wij in jou iemand die weet van aanpakken en de mouwen kan opstropen zonder het overzicht te verliezen.





Wat vragen wij van jou?
  • Minimaal hbo werk- en denkniveau (bij voorkeur in met een relevante studieachtergrond)
  • Je hebt een fascinatie voor en affiniteit met gemeentelijke politiek en het lokaal bestuur en hebt breed inzicht in politiek-bestuurlijke verhoudingen en besluitvormingsprocessen.
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden en bij voorkeur affiniteit en/of ervaring met (overheids)communicatie en bijbehorende (sociale) media.
  • Kennis van en/of ervaring in het openbaar bestuur is een sterke pré;
  • Analytisch beoordelingsvermogen.
  • Je bent een teamplayer en biedt daarbij pro-actief ondersteuning aan je collega’s.
  • Je bent bereid om met enige regelmaat ’s avonds te werken.

Bij indiensttreding in deze functie moet je een VOG kunnen overleggen.
 

De Eisen

  • Het betreft een deta-vast constructie. De kandidaat is na 1 jaar kosteloos over te nemen KeuzemogelijkhedenJa (0 Punten)Nee (0 Punten)
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Aantoonbaar in het cv een fascinatie voor en affiniteit met gemeentelijke politiek en het lokaal bestuur en breed inzicht in politiek-bestuurlijke verhoudingen en besluitvormingsprocessenKeuzemogelijkhedenJa (0 Punten)Nee (0 Punten)
  • Minimaal hbo werk- en denkniveau (bij voorkeur met een relevante studieachtergrond)KeuzemogelijkhedenJa (0 Punten)Nee (0 Punten)

De Wensen

  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - uitstekende communicatieve vaardigheden en bij voorkeur affiniteit en/of ervaring met (overheids)communicatie en bijbehorende (sociale) media. - analytisch beoordelingsvermogen. - je bent een teamplayer en biedt daarbij pro-actief ondersteuning aan je collega’s. - je bent bereid om met enige regelmaat ’s avonds te werkenKeuzemogelijkhedenUitstekend (30 Punten)Goed (20 Punten)Voldoende (10 Punten)Matig (5 Punten)Onvoldoende (0 Punten)
  • Kennis van en/of ervaring in het openbaar bestuur is een sterke preKeuzemogelijkhedenJa (10 Punten)Nee (0 Punten)
  • Minimaal hbo werk- en denkniveau met een relevante studieachtergrondKeuzemogelijkhedenJa (5 Punten)Nee (0 Punten)
  • Gesprekken vinden plaats op woensdag 3 november.KeuzemogelijkhedenDe kandidaat is beschikbaar op de gevraagde datum (1 Punten)De kandidaat is niet beschikbaar op de gevraagde datum (0 Punten)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox