Gemeente Amsterdam

Planeconoom

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Functieomschrijving
De Afdeling Planeconomie van Grond & Ontwikkeling is verantwoordelijk voor het opstellen en beheren van alle grondexploitaties en transformatie-exploitaties van Amsterdam en is het financiële geweten van de projecten.
De grondexploitatie omvat de financiële strategie en is tevens het instrument voor een verantwoorde risico beheersing. De planeconoom is het "financiële geweten" van het project.
Daarnaast heeft de afdeling een adviserende rol met betrekking tot ontwikkeling en implementatie van nieuw beleid en automatiseringssystemen. Als planeconoom ben je naast onderdeel van de afdeling planeconomie ook onderdeel van de diverse multidisciplinaire projectteams van projecten in de hele stad.

Werkzaamheden
• Je stelt in de planvormingsfase een grondexploitatie op. Het optimale plan komt tot stand via het "reken en teken" proces;
• Je brengt in alle fases van het project de risico's in beeld;
• In de uitvoeringsfase van een project voer je het grondexploitatie-beheer uit. Dit doe je door het actueel houden en adviseren over de grondexploitatie, het rapporteren en informeren over de grondexploitatie en het vertrekken van budgetten voor de realisatie van zowel kosten als opbrengsten.
• Nadat een gebied afgerond is moet de grondexploitatie worden afgesloten inclusief de afstemming met de accounthouder
Wij zoeken een ondernemende persoonlijkheid die gericht is op samenwerking en zorgvuldig te werk gaat. Uiteraard ben je op de hoogte van de laatste politieke en juridische ontwikkelingen van de Gemeente Amsterdam.

Gemeentelijke organisatie
Met ruim 18.000 collega's zorgen we ervoor dat Amsterdam een aantrekkelijke hoofdstad is en blijft. Waar het fijn is om te wonen, te werken en naar school te gaan. Met ruimte voor ondernemers en bezoekers.
Werken voor Amsterdam betekent bijdragen aan iets groots. Aan groei, veiligheid, ontwikkeling, gezondheid. Van de stad, van Amsterdammers. Daarmee geven wij Amsterdam door; aan de toekomst, aan volgende generaties.
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega's zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega's, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad.
Lees meer over de organisatiestructuur van de gemeente Amsterdam.

De opdrachtgever(s)
Het cluster Ruimte en Economie staat voor het creëren van de ruimtelijke en economische randvoorwaarden die nodig zijn om Amsterdam tot een sterke metropool uit te laten groeien. Dit doet het cluster vanuit opgaven in de ruimtelijke economische sector van zowel het college als ook de bestuurscommissies van de stadsdelen en met en voor de huidige en toekomstige bewoners, bedrijven en bezoekers. Zo is en blijft de stad goed bereikbaar, is Amsterdam duurzaam en biedt het alle mogelijkheden voor goede leefmilieus en optimale ontwikkeling van de economie.
Belangrijk is dat er aandacht is voor alle schaalniveaus, van portiek tot de gehele metropool. Het Cluster Ruimte en Economie omvat 13 onderdelen met een grote diversiteit aan onderwerpen.
Eén daarvan is Grond en Ontwikkeling. Met ruim 350 medewerkers voeren wij regie op de gebieds- en vastgoedontwikkeling. Daarnaast brengen wij in opdracht projecten voor wonen, werken en voorzieningen in samenhang tot uitvoering. Grond & Ontwikkeling is expert op het gebied van kaveluitgifte, het uitgeven van grond in erfpacht, het bouwrijp maken van gemeentelijke kavels en het transformeren en beheer van onroerend goed en financieel-economische projectbegeleiding.
Bovendien berust het beheer van het erfpachtvermogen van de gemeente Amsterdam bij Grond en Ontwikkeling. De organisatie heeft hierdoor een sterk financieel en ook juridische getinte kant.
Grond en Ontwikkeling kent twee pijlers van producten en diensten voor de stad, op het gebied van wonen en werken. Dat zijn Gebiedsontwikkeling en Transformatie enerzijds en Erfpacht en Uitgifte anderzijds. Gebiedsontwikkeling en Transformatie richt zich op het ontwikkelen en bouwen in de stad. Erfpacht en Uitgifte van grond beheert de erfpachtcontracten in de stad en sluit nieuwe contracten voor het uitgeven van grond.
De afdeling Planeconomie is een onderdeel van Grond en Ontwikkeling. En draagt op ondernemende wijze bij aan het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen betreffende gebieds- en vastgoedontwikkeling. Planeconomie is verantwoordelijk voor het opstellen en beheren van alle grondexploitaties en transformatie-exploitaties van Amsterdam. Bij Planeconomie werken ca. 40 medewerkers.
Op bijeenkomsten en trainingen wordt kennis gedeeld en bijgebracht waardoor je aangesloten blijft en die expertise kan toepassen op je eigen project.


De Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3jaar recente ervaring als planeconoom in gebieds- en vastgoedontwikkeling opgaven, met een sterk ontwikkeld financieel gevoel.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal hbo werk- en denkniveau en is in het bezit van minimaal een erkende hbo diploma in de richting van Civiele techniek, planologie, stedenbouw, bouwkunde of economie. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • De aangeboden kandidaat dient zichzelf voor te stellen aan de hand van een, voor ons geschikte en aansluitende motivatie op één kantje van één A4 en aangeven waarom hij/zij geïnteresseerd en geschikt is voor specifiek deze functie. Hierin staat ook aangegeven hoeveel uur en per wanneer hij/zij beschikbaar is per week. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar vanaf half mei - juni 2023 Dit dient duidelijk vermeld te worden in de bijgesloten motivatiebrief.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met complexe, politieke en bestuurlijke verhoudingen.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met vastgoed ontwikkeling en grondexploitaties opgedaan in de laatste 5 jaar.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met- en uiting geven van de gevraagde competenties.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox