Het Kadaster

Operationeel Informatiemanager / Functioneel beheerder

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Omschrijving ODR
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

Binnen de directies ‘Operatie, Dienstverlening en Registratie (ODR)’ en ‘Beheer en Ontwikkeling Informatietechnologie (BOI)’ werken we met Scrum en DevOps en zijn de teams integraal verantwoordelijk voor de volledige technische dienstverlening, van idee tot productie. Vanuit een dynamische omgeving bieden wij een informele werksfeer. Soms werkt het beter om even je zinnen te verzetten en kan je met je teamgenoten een potje tafeltennis spelen, gamen of met de 3D printer een ontwerp realiseren. Ook hebben we een Innovation Hub om in een andere sfeer samen te werken. Daarnaast kan je in overleg met je team vanuit huis werken. 

Omdat het Kadaster innovatie hoog in het vaandel heeft staan wordt er 1x per maand een Innovation Friday georganiseerd waarin nieuwe, veelbelovende technieken worden uitgeprobeerd en worden er regelmatig “Taco” sessies gehouden waarin kennis wordt gedeeld.

Omschrijving project waarbinnen de medewerker te werk wordt gesteld:
Het Kadaster zoekt een functioneel beheerder (wij noemen dat een operationeel informatiemanager) voor de Operationeel Beheer Organisatie DSO-LV (OBO). De OBO DSO-LV is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en doorontwikkeling van diverse voorzieningen die onderdeel uitmaken van het Digitaal Stelsel Omgevingswet:

  1. Ozon (ontsluiten omgevingsdocumenten);
  2. Ruimtelijkeplannen.nl (registratie en beheer van ruimtelijke plannen);
  3. Informatiehuis Ruimte (ontsluiten ruimtelijke plannen);
  4. Viewer Regels op de Kaart (frontend om plannen weer te geven);
  5. Viewer Documenten op de  Kaart (frontend om plannen documentgericht weer te geven);
  6. Stelselcatalogus Omgevingswet (ontsluiten en beheren begrippen, waardelijsten en metadata);
  7. Monitoring DSO-LV (monitoring van beschikbaarheid Landelijke Voorziening).

Voor deze  voorzieningen zijn we op zoek naar een functioneel beheerder die samen met de huidige functioneel beheerders de spil wil zijn bij het beantwoorden van vragen en het oplossen van problemen die zich aandienen. De functioneel beheerders ondersteunen daarnaast ook de Product Owners en de teams bij het opstellen en bijhouden van functionele documentatie.

De functioneel beheerder die wij zoeken is een stressbestendige, pragmatische duizendpoot die het leuk vindt om gebruikers te helpen en er niet tegenop ziet om dit te doen in een omgeving waar de (politieke) druk regelmatig oploopt.

Tot je taken behoren het analyseren van meldingen van gebruikers, zowel van zaken die ze niet kunnen vinden of die niet werken zoals verwacht, als van fouten in aangeleverde documenten (XML en GML). Daarnaast zijn we met elkaar ook kritisch op onze eigen voorzieningen en waarderen we het dus ook als je zelf fouten of bugs in onze voorzieningen weet op te sporen. Als je het dan ook nog eens leuk vindt om uitleg te geven over het gebruik van onze voorzieningen aan de gebruiker, dan ben je helemaal onze ideale kandidaat. Mocht je niet al deze dingen graag willen doen dan horen we dat ook graag. We pakken het werk namelijk als team op en er is dus ruimte om keuzes te maken.

Je gaat samenwerken met een multidisciplinair team bestaande uit beheerders, Product Owners en teamleden van de diverse DevOps teams. Dit team is verantwoordelijk voor de ontwikkeling, beheer en onderhoud van de voorzieningen.

De volgende specifieke kennisgebieden zijn van toepassing:

  • Kennis van (IT) beheerprocessen;
  • Kunnen analyseren van een gebruikersvraag;
  • Bij voorkeur kennis van de Omgevingswet en de daarbij horende standaarden en voorzieningen;
  • Kennis van Agile / SAFe.


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn: 

  • Werken in een Agile omgeving;
  • Analyseren van content;
  • Afhandelen van foutmeldingen;
  • Vervullen van een brugfunctie tussen vraagsteller/melder en OBO DevOps teams;
  • Analyseren van problemen en advies geven over de oplossing;
  • Incidenten en vragen van gebruikers afhandelen;
  • Ondersteunen van de Product Owners;
  • Wensen van gebruikers vertalen naar functionele specificaties;
  • Opstellen en bijhouden van functionele documentatie;
  • Afmaker, focus op zaken afronden;
  • Verbinder zijn tussen gebruikers en de teams.

Kennis en ervaring met te gebruiken tools en technieken zijn:

  • Word;
  • Excel;
  • Jira;
  • XML;
  • GML;
  • JSON.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Ervaring op het gebied van XML, GML, REST API’s en JSON/GeoJSON.
  • Minimaal 3 jaar ervaring hebben met: Jira, Github, XML, GML, REST API’s en JSON/GeoJSON.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring als functioneel beheerder.
  • Minimaal 1 jaar ervaring met Agile/SAFe®.
  • Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in multidisciplinaire (agile) teams en omgevingen, met een politiek/bestuurlijk karakter.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De kandidaat is inzetbaar van 21-11-2022 tot en met 21-11-2023 voor 32-40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met twee maal vijf maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Aantoonbaar Academisch of HBO werk- en denkniveau.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar succesvol complexe opdrachten afgerond.
  • Taalniveau Nederlands minimaal B2.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Resultaatgericht; • Helicopterview; • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief; • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk; • Klantgericht; • Proactief en initiatiefrijk; • Teamspeler; • Analytisch vermogen. Als bijlage zijn 3 conceptovereenkomsten toegevoegd: • Bijlage 1a 'concept modelovereenkomst’; indien inschrijver zich aanbiedt als ZZP'er; • Bijlage 1b concept opdrachtovereenkomst indirecte ZZP’ers’; indien inschrijver als bemiddelaar een ZZP'er als kandidaat aanbiedt; • Bijlage 1c 'concept opdrachtovereenkomst inhuur’; indien inschrijver een eigen werknemer als kandidaat aanbiedt. Afhankelijk van de aangeboden kandidaat kiest het Kadaster de best passende overeenkomst. Indien u niet akkoord gaat met de gekozen overeenkomst c.q. inhoud van de overeenkomst zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria.

De Wensen

  • U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen / opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster.
  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.
  • U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox