Ministerie van Justitie en Veiligheid

– OM – Business Analist

Ministerie van Justitie en Veiligheid

De opdracht­omschrijving

Het OM is een landelijke organisatie verdeeld over tien arrondissementen. Deze zijn gelijk 
aan de tien regionale eenheden van de politie. Daarnaast is er een Landelijk Parket dat 
zich richt op de bestrijding van (internationaal) georganiseerde misdaad, en een 
Functioneel Parket dat criminaliteit bestrijdt op het gebied van milieu, economie en fraude.
Op de tien arrondissementsparketten beoordelen officieren van justitie, ondersteund door 
administratieve en juridische specialisten, de enkele honderdduizenden zaken die jaarlijks 
binnenkomen. De zaken waarin hoger beroep wordt aangetekend komen bij een van de 
vier vestigingen van het Ressortsparket. Daar heet de vertegenwoordiger van het OM 
'advocaat-generaal'. De parketten worden geleid door hoofdofficieren van justitie en aan 
het hoofd van een ressortsparket staat de hoofdadvocaat-generaal. De landelijke leiding 
van het OM berust bij het College van procureurs-generaal (het College) in Den Haag. De 
V 2.4 d.d. 15 maart 2023
7
minister van Justitie en Veiligheid is politiek verantwoordelijk voor het OM. Hij bepaalt 
samen met het College de prioriteiten in de opsporing en vervolging. In totaal werken 
ongeveer 5.000 mensen bij het OM. 
Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar 
Ministerie: www.om.nl 
Beschrijving directie/afdeling 
In opdracht van de samenwerkende organisaties Openbaar Ministerie, Politie en de 
Rechtspraak zijn geautomatiseerde systemen ontwikkeld ter ondersteuning van de 
onderzoeksfase (dit is de fase die loopt voorafgaand aan (en vaak ook doorloopt 
gedurende) de vervolgingsfase. Een belangrijke functionaliteit die het werkproces in de 
onderzoeks- en vervolgingsfase moet innoveren is de mogelijkheid tot uitwisseling van 
gegevens met de politie en bijzondere opsporingsdiensten en het toepassen van een 
rechtsgeldige elektronische handtekening. 
Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel
Het Openbaar Ministerie is op zoek naar business analist die breed inzetbaar is in de 
ontwikkeltrajecten die lopen. Met name de vervolgprojecten met betrekking tot DPD, 
verkeerszaken en voorgeleiding onderzoek welke zich nu nog in de pilotfase om 
vervolgens, bij een succesvolle afronding van de pilot, landelijk te worden uitgerold. De 
beide projecten maken onderdeel uit van een breder programma dat zich richt op de 
digitalisering van processen in de strafrechtketen.
Functiebenaming en beschrijving werkzaamheden
Als business analist is het de taak om vraagstukken uit te werken die liggen op het 
snijvlak van de het primaire proces en de functionaliteit. De business analist werkt nauw 
samen met de business projectleider voor DPD. Het doel is de invoeringen op meerdere 
locaties te helpen voorbereiden en gedurende de invoeringsperiode actief te adviseren 
over de inrichting van de OM-specifieke werkprocessen in het onderzoeks- en 
vervolgingsfase die tijdens de invoering worden geraakt. Kennis van het uitwerken van 
verschillende business-processen in relatie tot functionele behoeften is hiervoor een 
vereiste. Het kunnen overleggen met gebruikers uit verschillende parketten om eisen en 
wensen om te zetten in landelijke uniforme operationele werkprocessen maakt dan ook 
een belangrijk onderdeel uit van deze opdracht.
De business analist wordt betrokken wordt door de business projectleiders betrokken bij 
de planvorming, voorbereiding. In algemene zin begrijpt en beheerst hij/zij het speelveld, 
het proces en de technologie die relevant zijn voor het project en staat daarmee garant 
voor de juiste analyse, advisering en begeleiding. Tevens is de business analist in staat 
om creëren te laten ontstaan voor de analyses, adviezen en inrichtingsvoorstellen die 
hij/zij uitwerkt. Uitstekende communicatieve vaardigheden zijn daarvoor een absolute 
vereiste. De business analist is in staat om een brug te kunnen slaan tussen het 
projectbelang, de belangen van de parketten en de mogelijkheden van de IT￾voorzieningen.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De leverancier moet een geldig KVK uitreksel en GVA aanleveren indien gevraagd
  • VOG: Bij eventuele gunning levert de Kandidaat zo snel mogelijk na startdatum bij de inhurende manager, een rechtsgeldig VOG in welke niet langer dan 6 maanden voorafgaand aan de beoogde startdatum is afgegeven, organisatie specifiek is én betrekking heeft op de aard van de uit te voeren diensten/werkzaamheden.
  • De kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 32 uur per week voor een periode van 4 maanden
  • De kandidaat heeft een afgeronde opleiding van minimaal HBO niveau
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare relevante werkervaring in vergelijkbare opdrachten.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring als business analist
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar of meer aantoonbare ervaring binnen de publieke sector
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en affiniteit van IT systemen en processen
  • U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin hij/zij toelicht waarom zij geschikt is voor deze functie en wat hij/zij voor ons zou kunnen en willen betekenen (maximaal 200 woorden – niet in de 3e persoon geschreven).
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Inschrijver vult hieronder de naam van de Kandidaat in en het telefoonnummer voor het maken van een eventuele afspraak voor een Interview.
  • Inschrijver vult hieronder de NAAM en Functie in van de persoon die de eventuele overeenkomst ondertekent. Dit is de rechtsgeldig tekenbevoegde wat blijkt/volgt uit het uittreksel van de KvK of een door deze rechtsgeldig tekenbevoegde gevolmachtigd persoon. Indien een volmacht van toepassing is dient deze in de map bij deze vraag te worden gevoegd.
  • Kandidaat heeft relevante en aantoonbare werkervaring met Informatie Analyse / Business Analyse gedurende:
  • De kandidaat heeft minimaal x jaar relevante werkervaring binnen de publieke sector
  • De kandidaat beschikt over een BPMN certificaat

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox