VNG

Medior Communicatieadviseur Omnichanel

VNG

De opdracht­omschrijving



Over VNG Realisatie
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale
overheid. We zetten voor gemeenten relevante vraagstukken op de agenda en zetten de
uitvoering in 342 gemeenten centraal. De VNG is een lerende organisatie; we stellen ons
continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren. We zijn trots op de
bevlogenheid en de betrokkenheid van onze medewerkers. Zij zijn in staat snel en goed
in te spelen op urgente vraagstukken. Wendbaar, dienstbaar en gericht op
maatschappelijke meerwaarde.
De VNG heeft drie pijlers:
• Behartigen van de belangen van gemeenten.
• Platformfunctie: gemeenten leren met en van elkaar.
• Ondersteunen van de uitvoering in gemeenten.
Bij VNG Realisatie ligt de focus op de uitvoering van projecten en programma’s m.b.t.
maatschappelijke opgaven, gemeentelijke dienstverlening, en ICT. We geven uitvoering
aan onze projecten, programma’s en structurele diensten vanuit de Gezamenlijke
Gemeentelijke Uitvoering (GGU). De uitgangspunten hiervan zijn door gemeenten
vastgelegd in een meerjarenplan, de prioriteiten en budgetten worden jaarlijks
vastgesteld.

Over team Dienstverlening
Het team Dienstverlening ondersteunt vanuit VNG Realisatie gemeenten om kennis en
uitvoeringskracht op het gebied van klantgedreven dienstverlening te bundelen. Met
praktijkoplossingen, informatie en inspiratie, analyses en standaardisering bieden wij
gemeenten handvatten om hun klantgerichtheid verder te verbeteren. Zodat
gemeentelijke dienstverlening herkenbaar, effectief en efficiënt is voor inwoners en
ondernemers.
Het Team Dienstverlening is onderdeel van het basisteam Proberen. VNG Realisatie werkt
met de ontwikkelcyclus Weten – Proberen – Maken – Beheren. Kansrijke ideeën en
initiatieven die zijn ontstaan en geanalyseerd door basisteam Weten, worden binnen
Proberen geconcretiseerd naar een project of programma, product of dienst. Het doel
hierbij is altijd dat deze nieuwe oplossingen uiteindelijk collectief kunnen worden gebruikt
door gemeenten. Basisteam Proberen helpt kortom met het verder brengen van zaken
potentieel collectief zijn, maar nog niet verankerd zijn in de dagelijkse praktijk.



Omschrijving van de opdracht

Het programma Omnichannel
Als communicatieadviseur start je allereerst met de communicatie rond het vervolg van
het programma Omnichannel. Zie https://vng.nl/artikelen/omnichannel-kanaalstrategie-
dienstverlening . Gemeenten, landelijke overheden en belangenorganisaties hebben
onder regie van VNG Realisatie een praktische omnichannel aanpak ontwikkeld. Door
verschillende kanalen bij elkaar te brengen, slimmer in te richten en goed op elkaar af te
stemmen, realiseren we betere, naadloze, inclusieve klantinteracties; ook met het oog op
de nabije toekomst.
In 2020 hebben we de handreiking omnichannel aanpak gepubliceerd met de
bouwstenen van deze omnichannel aanpak om de interactie met klanten te verbeteren.
Ook zijn meerdere bouwstenen beproefd. In 2021 heeft de werkgroep ook gewerkt aan
de omnichannel referentiearchitectuur.
Daarnaast ben je als communicatieadviseur verantwoordelijk voor
communicatieondersteuning van één of meerdere projecten in het
Dienstverleningsdomein. Daarbij rapporteer je aan de projectleiders en waar nodig aan
de manager van Basisteam Proberen. Als communicatieadviseur Dienstverlening start je
allereerst op de volgende 3 projecten:
Project: MijnZaken, track & trace service
Project Samenwerkende portalen
Project Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer

Project: MijnZaken, track & trace service
In 2022 is vanuit het programma Omnichannel het project MijnZaken service
gerealiseerd. MijnZaken is ook wel de track & trace functie binnen de
overheidsdienstverlening. Met een MijnZaken kunnen burgers en ondernemers de
statusinformatie volgen over hun producten en diensten, ook als daarbij meerdere
overheidsorganisaties betrokken zijn. Dit jaar starten nieuwe pilotgemeenten en gaan de
huidige pilotgemeenten over naar productie.

Project Samenwerkende portalen
We streven ernaar om de digitale diensten voor iedereen makkelijker te maken en
knelpunten in interactie op te lossen. Inwoners en ondernemers hebben te maken met
een grote verscheidenheid aan overheidswebsites en dienstverlening. Meer eenduidigheid
in de patronen en logica van deze websites en portalen, zorgt voor meer herkenbaarheid
bij de afnemers van al deze verschillende dienstverleners. Wanneer inwoners en
ondernemers zaken moeten regelen over verschillende uitvoeringsorganisaties en
decentrale overheden heen, wordt het landschap van de overheden minder verwarrend
en zodoende ook transparanter als de navigatie en afhandeling hetzelfde is. Een goed
werkend portaal biedt inwoners overzicht en autonomie. Common Ground is de
informatiekundige visie waarmee gemeenten collectief de informatievoorziening
eenvoudiger, flexibeler en slimmer gaan inrichten. De samenwerking met het Rijk,
gemeenten en de markt maakt dat er een platform ontstaat om samen te onderzoeken
naar de volgende interactiepatronen: taken, notificeren, berichten en contactmomenten.


Project Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV)
Dit wetsvoorstel wijzigt bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) over
elektronisch bestuurlijk verkeer. Door de WMEBV krijgen burgers en ondernemers het
recht om digitaal met de overheid te communiceren. De gemeente moet de digitale
kanalen aanwijzen die burgers en ondernemers daarvoor kunnen gebruiken. Bij het
gebruik van de digitale weg gelden nieuwe waarborgen, zoals notificatie,
ontvangstbevestiging en termijnverlenging bij storing. Ook wordt de overheid verplicht
om passende ondersteuning te bieden bij bestuurlijk verkeer. Deze ondersteuning moet
zijn afgestemd op de aard van de dienstverlening en de doelgroepen. We streven ernaar
om de (digitale) diensten voor iedereen makkelijker te maken en knelpunten in interactie
op te lossen.
Mogelijke vervolgprojecten binnen het Team Dienstverlening zijn mogelijk.
Als medior communicatieadviseur binnen dienstverlening maak je onderdeel uit van de
projectteams en werk je nauw samen met je andere teamleden. Hierbij ben jij
verantwoordelijk voor de communicatie met onze verschillende doelgroepen.
Je bent een hands-on en creatieve communicatieadviseur. Je vormt je een goed beeld
van onze doelgroepen en hun behoeften, en ontwikkelt vervolgens een integrale
communicatie-aanpak. Je organiseert de communicatie rondom off- en online events.
Daarnaast adviseer je bij podcasts, animaties en publicaties en werk je mee aan
community building. Maandelijks verzamel je data over alle communicatiemiddelen. Je
doet voorstellen om met communicatie een groter bereik te krijgen. Dit alles doe je
samen met de projectteams.
Om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren wordt samengewerkt met andere
collega’s van het team om te zorgen dat de geplande communicatie wordt verwezenlijkt.
Als hands-on medewerker is het belangrijk dat je overzicht houdt, prioriteiten stelt en
samenwerkt met zowel de vakinhoudelijke collega’s en het Kenniscentrum
Communicatie, waaronder die van de Newsroom.
In het Kenniscentrum Communicatie ontmoet je andere (project)communicatieadviseurs
en kun je kennis halen & delen. Ook faciliteert het Kenniscentrum Communicatie
verschillende corporate communicatiekanalen, -tools en -middelen, waar jij in je project
gebruik van kunt maken. Zo zijn er vormgevers en redacteuren, een online redactie die
website- en mailingacties uitvoert, een professionele (webinar)studio en is er doelgroep
kennis in de vorm van persona’s.


Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

• Stakeholdersanalyse opstellen en behoeften onderhouden.
• Het opstellen van communicatieplannen met een planning.
• Het aanpassen en uitvoeren van een communicatie-aanpak, inclusief de
verschillende acties en middelen.
• Het schrijven en publiceren van teksten, gebruikmakend van de corporate kanalen
en middelen van de VNG en derden.
• Communicatieondersteuning bij de voorbereidingen-, tijdens- en in de nazorg van
events (webinars, bijeenkomsten, etc.).
• Het monitoren van resultaten en het doen van verbetervoorstellen.

• Contentcreatie voor e-mailcampagnes voor digitale events en het versturen van
mailingen in samenwerking met de online redactie.
• Contentcreatie voor (community)websites.
• Deelnemen aan het communicatie-overleg landelijke partijen, t.b.v. het
stroomlijnen van de communicatie naar eindgebruikers.
• Contentoptimalisatie: informatie over de producten/diensten actueel, op niveau
en goed vindbaar maken en houden.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Per 1 september 2021 distribueert VNG Realisatie alle tijdelijke inhuur overeenkomsten via CTM Solution. Na gunning van de inhuuropdracht wordt de overeenkomst via CTM solutions aangeboden aan de winnende inschrijver.
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het optimaliseren van digitale communicatie voor meerdere gemeentelijke doelgroepen. Benoem voorbeelden in CV en/of motivatie.
  • 1.    Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met samenwerken in een omgeving samen met informatieprofessionals.
  • Kandidaat heeft een netwerk binnen de (digitale) lagere overheid.
  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met projectcommunicatie. Benoem minstens 1 voorbeeld in CV en/of motivatie.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox