Provincie Gelderland
max €105 per uur
Gelderland
32 uur per week
18 september 2023
17 september 2024
Opdracht omschrijving
Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en gaaf te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en andere partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals energietransitie, mobiliteit of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.
In 2020 is de visie voor een bereikbaar Gelderland vastgesteld. In deze visie wordt erop ingezet reizigers en bedrijven te verleiden de slimste en de schoonste keuze voor vervoer te maken, dus ook voor het goederenvervoer. In 2050 wil de provincie Gelderland klimaatneutraal zijn. Als tussenstap zorgen we dat we 55% CO2 reductie hebben behaald in 2030. Mobiliteit draagt voor 1/3 deel bij aan de totale CO2 uitstoot. Voor het goederenvervoer liggen er goede mogelijkheden om het CO2 gebruik te verminderen, zoals aangegeven in het werkprogramma CO2-reductie in de Gelderse mobiliteit. We werken vanuit de strategie die inzet op verbinden, veranderen en vergroenen.
Vanuit het klimaatakkoord wordt ingezet op een energietransitie in het goederenvervoer. Hiertoe zijn er onder andere in de brandstofvisie van het Rijk transitiepaden ontwikkeld voor de verduurzaming van de mobiliteit. Voor het goederenvervoer wordt ingezet op hernieuwbare biobrandstoffen, elektrisch laden van voertuigen en waterstof. Dit vraagt om een flinke transitie van de goederenvervoersector die niet van vandaag op morgen gerealiseerd is. Belangrijke aandachtspunten zijn de technische ontwikkeling en actieradius van voertuigen, beschikbaarheid van voertuigen en laad- en tankinfrastructuur en de betaalbaarheid van de verschillende technieken. De uitdaging is om nu al resultaten te realiseren op het gebied van CO2-reductie in het transport. Bijvoorbeeld door toepassing van biobrandstoffen in het transport en tegelijkertijd te werken aan oplossingen voor de toekomst, zoals rijden en varen op elektriciteit en mogelijk op waterstof.
Voor de korte afstand wordt met de invoering van zero emissiezones voor stadslogistiek in 2025 een versnelling gegeven aan de verduurzaming van het transport naar de binnensteden tussen 2025 en 2030. Per 2028 moet al het bestelverkeer zero emissie zijn en per 2030 alle vrachtwagens die de zero emissiezones in de binnenstad beleveren. Dit vraagt nog veel van de infrastructuur om elektrisch te kunnen laden (met bijbehorende problemen van netcongestie) en te kunnen tanken.
De provinciale rol en de instrumenten die wij inzetten zijn aanvullend op wat de EU, het Rijk en de gemeenten al doen. De provinciale meerwaarde zit erin om samen met gemeenten en regio’s te komen tot een uniforme aanpak in het helpen van de bedrijven om de stap naar een slimmer en schoner goederenvervoer in Gelderland te maken. Daarbij is de inzet om, in afstemming met de regio’s en gemeenten, naast de ondernemer te gaan staan om te helpen de noodzakelijke stappen te zetten. Daarbij werken wij langs de lijnen van de mobiliteitsvisie naar een bereikbaar Gelderland waarbij wij inzetten op het verbinden van opgaves (klimaat, mobiliteit, woningbouw), veranderen van vervoerswijze (van weg, naar water en spoor) en het vergroenen van het goederenvervoer (voertuigen, tank- en laadinfra en bewustwording). Daarbij ligt er in dit programma een zwaar accent op bewustwording en advies via de logistiek makelaars die bedrijven kunnen helpen de juiste stappen te zetten in de energietransitie van het goederenvervoer.
Voor de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen zijn wij op zoek naar 2 logistiek adviseurs. Een van deze twee adviseurs zal tevens een rol als logistiek adviseur voor de regio Achterhoek krijgen.
De logistiek adviseurs (2 personen, ieder voor 16 uur per week) worden ingezet op het in samenwerking met de regio’s komen tot slim en duurzaam goederenvervoer bij bedrijven. Voor deze opdracht zijn wij op zoek naar logistiek adviseurs die in de breedte logistieke- en bouw gerelateerde bedrijven kunnen adviseren en daarnaast bij voorkeur beschikken over kennis en ervaring op de volgende gebieden, te weten (1) bouwlogistiek, of (2) Connected Transport Corridors (digitalisering en logistiek), of (3) laadinfrastructuur voor logistieke bedrijven.
Daarbij is de rol van de logistiek adviseurs het inspireren, enthousiasmeren en stimuleren van logistieke- en bouw gerelateerde bedrijven, rijdend in de Provincie Gelderland, in een "langdurig" partnership om te komen tot minder en schoner gereden kilometers. Het initiëren, regisseren en begeleiden van projecten in de (logistieke) sector welke leiden tot CO2-reductie en bijdragen aan zero emissie stadslogistiek en slimme mobiliteitsoplossingen kan hiervan een onderdeel zijn. Hoewel de modal shift van weg naar water of naar spoor zeker een thema is binnen de werkzaamheden van de logistiek adviseurs, valt het opzetten van trajecten op het gebied van synchromodaal transport niet binnen de opdracht. Dit wordt via het programma NewWays Gelderland opgepakt naar wie de logistiek adviseurs kunnen doorverwijzen.
De inzet is om ondernemers, overheden en maatschappelijke organisaties te informeren, te inspireren en te stimuleren om in Gelderland minder zakelijke kilometers (met vrachtauto en bestelbus) te rijden en waar nodig deze kilometers zo schoon als mogelijk te laten zijn.
Naast vermindering van het aantal ritten (minder kilometers) en ritten in de spits willen wij met de logistiek adviseurs inzetten op de vergroening van de bestelauto’s en vrachtwagens (schone kilometers) van bedrijven rijdend in Gelderland. Om dit te bereiken helpen de logistiek adviseurs bedrijven maatregelen te treffen op het gebied van ladingbundeling en efficiënt bestelverkeer.
Gelderland heeft 6 regio’s: te weten de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen, de Achterhoek, Noord-Veluwe, Stedendriehoek, Food Valley en Rivierenland. Elke logistiek adviseur werkt voor een Gelderse regio. Een van de logistiek makelaars voor Arnhem Nijmegen werkt ook voor de regio Achterhoek, aangezien veel goederenstromen vanuit de Achterhoek door de Groene Metropool Regio Arnhem Nijmegen komen.
Hierbij werken de logistiek adviseurs samen in een team dat bestaat uit meerdere logistiek adviseurs, waarbij logistiek adviseurs, indien gevraagd, hun specifieke competentie kunnen inzetten in een andere regio, als dit nodig is.
Ook stimuleren zij bedrijven om te komen tot vergroening van het wagenpark. Hier zijn en komen bij de provincie en het Rijk ook subsidieregelingen voor beschikbaar. Bij de provincie zijn er subsidieregelingen voor vrachtwagens op LNG en CNG, subsidie voor het laten opstellen van een rapport over verduurzaming van het wagenpark en bij het Rijk (RVO) is er een subsidieregeling voor elektrische bestelauto’s en een subsidieregeling voor zero emissie vrachtwagens. De logistiek adviseurs worden geacht van deze provinciale en landelijke regelingen goed op de hoogte te zijn.
Een andere belangrijke bouwsteen waaraan de logistiek adviseurs werken is zero emissie stadslogistiek. Dit komt voort uit de afspraken in het klimaatakkoord over zero emissie stadslogistiek waarbij een zero emissie belevering van de binnensteden in 2025 een belangrijk speerpunt is. Vanaf 1 januari 2025 worden hiervoor zero emissiezones stadslogistiek in de 4 grote Gelderse steden Arnhem, Nijmegen, Ede en Apeldoorn ingevoerd. De logistiek adviseurs helpen ook de gemeenten om te komen tot zero emissiezones voor stadslogistiek in Gelderland en bedrijven om hier met hun bedrijfsvoering op te anticiperen.
Verantwoordelijkheden
Concreet bestaan de activiteiten van de logistiek adviseur uit:
Daarnaast werken de logistiek adviseurs nauw samen met de laadconsulenten, omdat een goede laadinfrastructuur een belangrijke randvoorwaarde is voor elektrificatie van het transport en zero emissie stadslogistiek.
In samenwerking met de Gelderse regio’s is een plan van aanpak opgesteld, waarin de ambities zijn vastgelegd t.a.v. de te behalen resultaten voor minder kilometers en dat de nog te rijden kilometers zo schoon als mogelijk zijn en voor de transitie naar duurzame mobiliteit (niet iedere regio heeft een ZE-zone en veel bedrijven komen niet in een ZE-zone). Dit is uitgedrukt in reductie van spitsritten, kilometers en CO2 en de aanschaf van ZE voertuigen door bedrijven. Uit het plan van aanpak blijkt welke inspanning de logistiek adviseur hiervoor zal leveren en wat dit naar verwachting moet opleveren.
Ieder kwartaal wordt de voortgang op de resultaten gemonitord en richting opdrachtgever via een voortgangsrapportage in beeld gebracht.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox