Gemeente Zeist

Leerplichtambtenaar en RMC traject begeleider

Gemeente Zeist

De opdracht­omschrijving

Organisatie
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 60.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Onze cultuur is informeel, onze werkwijze integraal en interactief. Ontwikkeling is voortdurend vereist en belangrijk: als organisatie weten wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen.

Als medewerker van de gemeente Zeist voel je je echt betrokken bij Zeist en haar inwoners. Er is veel te doen om onze gemeente nu en in de toekomst voor iedereen aantrekkelijk te houden. Samen met je collega’s werk je er continu aan om dat voor elkaar te krijgen. We staan met onze organisatie voor de uitdaging om de dienstverlening aan de inwoners, bedrijven en instanties van Zeist te blijven verbeteren. Dat doen we samen en daarbij richten we ons op onze klant. Sterker nog, we vertrekken vanuit de klant. In onze organisatie vormen we op een eigentijdse manier de schakel tussen politiek en burger.

Opdracht
Als leerplichtambtenaar ( gemiddeld 18 uur per week)
heb je vooral de taak om toezicht te houden op de naleving van de Leerplichtwet. Dit betekent concreet:
- Controleren of alle leerplichtigen een schoolinschrijving hebben.
- Beoordelen van vrijstellingen van inschrijfplicht of een vrijstelling van geregeld schoolbezoek.
- Verzuimmeldingen van scholen behandelen. Hierbij onderzoek je de reden van het verzuim en kijk je mee naar oplossingen voor het schoolverzuim.

Bij verzuimmeldingen heeft de leerplichtambtenaar een belangrijke schakelrol. Je onderhoudt het contact met ouders en school en zorgt voor een passende actie op de verzuimmeldingen. Als er rond de melding zorgen zijn over de ontwikkeling van een kind heb je hierover contact met Veilig Thuis of het Centrum voor Jeugd en Gezin.

RMC-trajectbegeleider (gemiddeld 24 uur per week tot en met Juli)
In deze rol ben je primair verantwoordelijk voor het begeleiden van voortijdig schoolverlaters tussen de 18 en 23 jaar naar school, werk of (hulpverlenings)instantie. Je benadert de voortijdig schoolverlaters om hen te motiveren om bij jou in traject te gaan. Dit kan bestaan uit het benaderen met een brief, whatsapp bericht, mail of een kort gesprek aan huis bij de jongere.

  • Je begeleid jongeren naar school of werk. Indien dit op korte termijn niet mogelijk is begeleid je hen naar een (hulpverlenings) instantie, die met de jongeren aan de slag gaat om hun belemmeringen om op korte termijn terug naar school of aan het werk te gaan, te minimaliseren.
  • Je hebt wekelijks contact met de jongerenconsulenten van de Regionale Sociale Dienst om gezamenlijk jongeren te begeleiden naar school.
  • Je hebt periodiek overleg met jouw collega RMC trajectbegeleider en de RMC coördinator voor de aansluiting met regionale projecten/ opdrachten (project Terug naar School en aanpak jeugdwerkloosheid) en de voortgang van jouw werkzaamheden.
  • Je rapporteert alle relevante informatie over de jongeren in het jeugd volg systeem.

Competenties

Motiveren ouders, kinderen en jongeren om begeleiding van leerplichtambtenaar te aanvaarden
- Overtuigen;
- Samenwerken;
- Resultaatgericht;
- Flexibel;
- Initiatiefrijk;
- Plannen en organiseren.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Uiterlijk beschikbaar per 24 april 2023, voor ten minste 40 uur per week tot en met juli 2023;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Leerplichtambtenaar en RMC Trajectbegeleider;
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Leerplichtambtenaar binnen een gemeente;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Leerplichtambtenaar binnen een gemeente;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het begeleiden en coachen van jongeren;
  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding op sociaal agogisch of sociaal juridisch gebied.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox