Gemeente Waalwijk

Kwartiermaker communicatie

Gemeente Waalwijk

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Eind 2023 is door een gespecialiseerd bureau onderzoek gedaan naar team Communicatie van de gemeente Waalwijk. Aanleiding was de eerder ambtelijke gedane constatering dat er een disbalans zit tussen de (bestuurlijke) vraag naar communicatie versus de beschikbare middelen (kwantiteit). Het bureau kreeg als opdracht dit beeld te objectiveren en een advies uit te brengen over hoe te komen tot een toekomstige communicatiefunctie in gemeente Waalwijk.

Begin 2024 zijn de resultaten van dit onderzoek opgeleverd. Deze zijn zowel binnen het team, het directieteam, het college en het managementteam gepresenteerd. Eén van de belangrijkste uitkomsten is het aanstellen van een kwartiermaker die in afwachting van de gemeentebrede organisatieontwikkeling de basis op orde brengt bij team Communicatie en de adviezen van het gespecialiseerde bureau implementeert.

We zijn dus op zoek naar een kwartiermaker die structuur gaat aanbrengen in het team en de basis op orde brengt. Concreet houdt dit in:

  • Breng duidelijkheid en eenvoud in sturing aan door: collegewerkplan & jaarplannen per team binnen de organisatie (maak resultaten inzichtelijk);
  • Keuze in communicatieprioriteiten ‘wat zet je in de etalage’ en hierop bestuurlijk en ambtelijk commitment halen en daar ook aan vasthouden;
  • Project- en/of programmastructuur opzetten voor projecten die impact hebben op de hele organisatie, zoals onder meer Duidelijke Taal, Participatie en Toegankelijke (Digitale) Dienstverlening;
  • Samen met HRM werken aan een herwaardering- en herschrijven van de functieprofielen binnen het team;
  • Voorbereidingen treffen voor de werving van een teammanager (eventueel een gedeelde) en 2 bestuursadviseurs (bestuurscommunicatie);
  • Nadenken over een eventuele knip bij kabinetszaken en representatie (in samenhang met de organisatieontwikkeling);
  • Structureel ruimte creëren voor reflectie;
  • Het team Communicatie positioneren als volwaardige eenheid.





Kandidaatomschrijving

Als kwartiermaker ben je in staat medewerkers van team Communicatie te coachen en te motiveren. Hierbij hanteer je een verbindende managementstijl en val je op door je enthousiasme. Het moeilijke gesprek ga je hierbij niet uit de weg. Je bent in staat te organiseren, te prioriteren en als gevolg daarvan keuzes te maken. Deze keuzes weet je helder te onderbouwen naar zowel de medewerkers, als de organisatie en het politieke en ambtelijke bestuur. Verder krijg je energie van verandertrajecten en zie je de weerbarstigheid hiervan als een uitdaging.     


Wat we zoeken?

  • Je hebt een afgeronde hbo- of wo-opleiding met minimaal 5 jaar werkervaring als communicatieprofessional;
  • Je hebt aantoonbare ervaring als leidinggevende aan communicatie professionals in een ambitieuze politiek-bestuurlijke omgeving bij een gemeente;
  • Je hebt ervaring met het versterken van teams en verandermanagement in een dynamische werkomgeving;
  • Bij voorkeur heb je aantoonbare ervaring met het implementeren van planmatig werken (plan-do-check-act-methodiek);
  • Je hebt ervaring met participatie- en positioneringsvraagstukken en verandertrajecten;
  • Het adviseren van (senior) management en bestuur gaat jou makkelijk af.





Interviewplanning

De interviews worden gepland in de week van 11 maart.

Toelichting op rooster

In overleg met de opdrachtgever te bepalen.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Opleiding De kandidaat heeft een afgeronde HBO of WO opleiding. Aantoonbaar met het CV.
  • Werkervaring De kandidaat heeft recente leidinggevende ervaring aan communicatie professionals.

De Wensen

  • Werkervaring 1 De kandidaat heeft recente ervaring als kwartiermaker binnen een gemeente. Aantoonbaar met het CV.
  • Werkervaring 3 De kandidaat heeft recente aantoonbare ervaring met het implementeren van planmatig werken. Ja 5% Nee 0%
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het interview letten we op de volgende aspecten:- Enthousiasme- Open persoonlijkheid- Communicatieve vaardigheden- Sensitiviteit- Lef- Ervaring met structureren

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox