Gemeente Breda

Klantmanager Wmo Hulpmiddelen en voorzieningen

Gemeente Breda

De opdracht­omschrijving

 

Ben jij een energieke doorpakker, goed in de dialoog met klanten en heb je kennis en affiniteit met hulpmiddelen en aanpassingen voor mensen met een (fysieke) beperking?

De Gemeente Breda is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning binnen de Gemeente Breda.
Binnen het Sociaal Economisch Domein van de Gemeente Breda willen we burgers tijdig, nabij, integraal  en op maat ondersteunen bij het vinden van een  oplossing.

Deze functie Klantmanager Hulpmiddelen en voorzieningen is een onderdeel van het uitvoeringsteam van de keten Maatschappelijke Ondersteuning die o.a. zorgt voor de toegang tot de Wmo (maatwerk)voorzieningen.  
Binnen het uitvoeringsteam onderscheiden we klantmanagers met 3 verschillende aandachtsgebieden, namelijk beschermd wonen, begeleiding/dagbesteding en hulpmiddelen/voorzieningen.  
In het totaal zijn er zo’n 60 klantmanagers Wmo aan de slag met elkaar! 

De uitvoering van de Wmo in Breda hebben we verdeeld in 4 teams
(werkgebieden), kwadranten genoemd. Iedere klantmanager is dus verbonden aan een eigen kwadrant, waarin tussen de 8-15 collega’s werkzaam zijn. Er is veel vrijheid maar ook gezamenlijke verantwoordelijkheid om met elkaar het werk te verzetten.  
De onderlinge lijntjes tussen de teams van management-beleid-kwaliteit-contractmanagement-zorgadministratie en de uitvoerende teams (klantmanagers) zijn erg kort, informeel en constructief. We werken samen aan de dienstverlening in Breda waarbij vertrouwen de basis is! 

Lees meer over de gemeente Breda op https://www.breda.nl/gemeente-breda-bedrijfsinformatie

De klantmanager voert gesprekken met klanten die problemen ervaren op één of meerdere levensdomeinen, werkt nauw samen met partijen uit het voorliggend veld (bijv. maatschappelijk werk) en met aanbieders van Wmo zorg.

We zoeken een klantmanager met specifieke kennis en aandacht voor hulpmiddelen (rolstoelen, woningaanpassingen), voorzieningen (vervoersvoorzieningen) en hulp bij het huishouden waarmee klanten met de vraag naar een maatwerkvoorziening ondersteund kunnen worden.
Samen met de klant wordt gekeken naar o.a. wat de klant zelf kan, zijn omgeving, het voorliggend veld (Zorg voor elkaar Breda) en waar eventueel meer professionele ondersteuning nodig is of meer voorzieningen noodzakelijk zijn. Daarbij is het van belang dat wanneer er meerdere/andere ondersteuningsvragen blijken te zijn, er gekomen wordt tot een integraal plan. 

De klantmanager maakt afspraken met de klant en andere partijen over benodigde ondersteuning/voorzieningen. Bij het toekennen van een maatwerkvoorziening stuurt de klantmanager op het proces en monitort de resultaten. Voorzieningen kunnen zowel in Zorg in natura als in een Pgb verstrekt worden.

Uiteindelijk stel je vast welke voorzieningen noodzakelijk zijn en verstrekt zullen worden.

Je  voert het gesprek met klanten die problemen ervaren op een van de levensdomeinen en weet aan te sluiten bij de klant zodat ook de vraag achter de vraag naar boven gehaald kan worden.  Dit kunnen bijvoorbeeld problemen zijn op het gebied van verplaatsen binnen of buitenshuis, het gebruik van de woning of het voeren van het huishouden als gevolg van beperkingen die iemand ondervindt. Hiervoor is het belangrijk dat je in staat bent fysieke beperkingen te vertalen naar een eventuele noodzaak voor een voorziening.

In de zoektocht met de klant naar een passende oplossing voor de ondersteuningsvraag maak je gebruik van je specifieke (ergonomische) deskundigheid, creativiteit en je organisatievermogen.
Ook andere problemen kunnen ervaren worden en dienen te worden meegenomen in een totaalplan.

Je doet veel zelfstandig, maar werkt ook nauw samen met collega’s binnen het wijkteam, alsmede partijen uit het voorliggend veld (o.a. maatschappelijk werk) en met aanbieders van Wmo-diensten en voorzieningen. De klantmanager betrekt uiteraard daar waar naar nodig andere gemeentelijke professionals op het terrein van Wmo, werk en inkomen, schulden, jeugd etc.

Dit alles wordt door jou verwerkt in het systeem Suite en/of Wiz portaal waarmee je de realisatie van voorzieningen in gang zet en kunt monitoren.

Wij zijn op zoek naar iemand met een stevige persoonlijkheid, die in staat is om situaties goed te doorgronden en met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel.
Je ziet ieder mens als waardevol en benadert mensen met respect en vanuit gelijkwaardigheid.

Je bent een aanpakker die niet zomaar loslaat, iemand die sterk is in de dialoog en  daarnaast goed in verbinding kan blijven met anderen. Goede vaardigheden in communicatie en gespreksvoering zijn daarbij een must.
Door een dynamisch en druk werkpakket laat jij je niet omver duwen. Verder ben je handig met computersystemen en vind je administratie erbij horen.

We willen het team verder versterken met kennis en expertise.
Daarom zijn we op zoek naar ervaren collega met:

Opleiding/ervaring * Afgeronde relevante HBO opleiding is een must; * Paramedische opleiding; zoals ergotherapie, fysiotherapie, bewegingswetenschappen etc. heeft de voorkeur; * Gelijksoortige werkervaring als in de functie gevraagd is een pre.

Aantoonbare affiniteit/kennis: * Met de bedoeling van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning; * Kennis van het Sociaal domein (Voorliggend + Maatwerkvoorzieningen); * Affiniteit/ervaring met de ergonomische en bouwkundige kant (i.v.m. de woonvoorzieningen) van voorzieningen; * Juridische context van de Wmo.

Gewenst persoonlijk profiel, de ideale kandidaat is: * Energiek * Analytisch * Besluitvaardig * Pro-actief * Flexibel * Verantwoordelijk * Verbindend

Naast je eigen caseload heb je ook een verantwoordelijkheid richting je collega’s. Samen kunnen en willen werken moet in je voorkeurshouding aanwezig zijn.

Herken jij jezelf hierin en ben jij degene die hier met passie invulling aan wil geven?
Dan ontmoeten we je graag en word jij misschien wel onze nieuwe collega!

|

De Eisen

  • Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een VOG (van de door u voorgestelde kandidaat) te uploaden in het digitaal dossier van de kandidaat in Flex West-Brabant. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 41, 43. De kosten voor de VOG kunnen eenmalig bij de gemeente gedeclareerd worden.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Uw kandidaat heeft kennis van de Wmo en de toegangsprocessen. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring als klantmanager Wmo, of met goed gevolg een traineeship hebben afgerond. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO-opleiding. Dit moet blijken uit het cv.

De Wensen

  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. • Energiek • Analytisch • Besluitvaardig • Pro-actief • Flexibel • Verantwoordelijk • Verbindend De datum woensdag 22 september is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.
  • Het cv is voorzien van relevante referenties (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 2 jaar ervaring als klantmanager Hulpmiddelen en voorzieningen. Dit moet blijken uit het cv.
  • Kandidaat heeft een afgeronde opleiding paramedisch (ergo, fysio, verpleegkunde, bewegingstechnologie) HBO of hoger. Dit moet blijken uit het cv.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox