Gemeente Amsterdam

Juridisch medewerker handhaving

Gemeente Amsterdam

  • max €100 per uur

  • Noord-Holland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 08 september 2021

  • 31 december 2021

De opdracht­omschrijving

Functieomschrijving
Als juridisch medewerker handhaving in het domein Vergunningen, Toezicht en Handhaving voer je het gemeentelijke beleid uit en handhaaf je op overtredingen. Je onderzoekt zaken, toetst op regels, brengt actuele jurisprudentie in stelling en adviseert het Dagelijks bestuur van het stadsdeel.
Dagelijks werk je samen met toezichthouders die overtredingen constateren. Met onder andere gebiedsmakelaars en bestemmingsplanexperts neem je zaken onder handen waar verandering niet mogelijk is met alleen handhaving. Collega's van Vergunningen adviseer je op verzoek in verschillende en vaak ook lastige casussen.

Als juridisch medewerker handhaving verwachten we dus het volgende van jou:
• Je bent volwassen en zelfbewust in de uitoefening van je vak;
• Je bent nieuwsgierig en stelt vragen om de kern van een zaak scherp te krijgen;
• Je weet een goed beargumenteerd standpunt ook onder druk overeind te houden én je stelt het bij als iemand betere argumenten levert;
• Je bent benieuwd naar het grotere geheel en raadpleegt collega's uit andere disciplines om jouw juridische blik aan te vullen;
• Je begrijpt het verschil tussen de ambtelijke en de bestuurlijke rol, en je handelt ernaar;
• Je bent in staat een besluit in 'gewone-mensen-taal' te verwoorden en uit te leggen wat dat voor de betrokkene/n betekent;
• Je verwelkomt mondige collega's, bewoners, ondernemers en advocaten;
• Je hebt voor hete vuren gestaan, weet verschillende belangen te benoemen en te verhelderen.

Werkzaamheden
Dit doe je op een gemiddelde werkdag:
• Handhavingsbesluiten opstellen aan de hand van de constateringen en rapporten van toezichthouders;
• Handhavingsverzoeken behandelen; je bekijkt welke controles er nodig zijn en regelt dat die gehouden worden, je bewaakt de beslistermijn en stelt de nodige besluiten op
• Het handhavingsproces bewaken en uitleggen aan bestuur en toezichthouders, burgers en ondernemers;
• Zelfstandig bezwaarprocedures voeren;
• Met collega's van andere disciplines inhoud, proces en timing van verschillende interventies afstemmen.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
Amsterdam Centrum is één van de zeven stadsdelen van Amsterdam. De stadsdelen zijn de schakel tussen de buurt en het stadhuis. Ieder stadsdeel heeft een eigen dagelijks bestuur en stadsdeelcommissie. De stadsdeelcommissies bestaan uit vertegenwoordigers uit de buurten. Zij behartigen de belangen van bewoners en ondernemers en adviseren het dagelijks bestuur en het stadsbestuur over wat er speelt in het stadsdeel. De stadsdeelorganisaties zijn in de eerste plaats gericht op de uitvoering van stedelijk beleid. Veel ambtenaren die in de stadsdelen werken, zie je dagelijks op straat voor bijvoorbeeld het onderhoud van het groen, handhaving en het ophalen van huisvuil.
 
Met ruim 84.000 inwoners en meer dan 11 miljoen bezoekers per jaar, is Amsterdam Centrum het meest besproken en gefotografeerde historische stukje Amsterdam.
 
 



 

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met bestuurlijke advisering.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met juridische handhaving; bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, opgedaan als advocaat bestuursrecht of handhavingsjurist bij een overheidsorganisatie.
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis van Wabo, Bouwbesluit 2012, Milieuwetgeving en de actuele jurisprudentie daaromtrent.
  • Geef in maximaal 1 A4 pagina aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo of wo-diploma op juridisch gebied.Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met handhaving monumentenwet.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met projectmatige werkwijzen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox