Gemeente Arnhem

Juridisch adviseur WMO

Gemeente Arnhem

  • max €120 per uur

  • Gelderland

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 10 juli 2023

  • 31 december 2023

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Achtergrond

Gemeenten moeten ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en dit kan gebeuren door thuis ondersteuning te geven via de Wmo. Als jurdisch adviseur Wmo verleen jij brede juridische ondersteuning aan collega’s en externe partijen die een gemeentelijke taak op het gebied van de Wmo verrichten. 

Opdracht

Als juridisch adviseur Wmo verleen je brede juridische ondersteuning aan zowel collega’s binnen de gemeente als aan medewerkers van externe partijen die een gemeentelijke taak op het gebied van de Wmo verrichten. Daarbij opereer je regelmatig op het snijvlak van bestuursrecht en privaatrecht. Je onderhoudt een nauw contact met de juridisch medewerkers bezwaar en beroep van de eigen afdeling, om mee te denken over casuistiek en om signalen over knelpunten in de uitvoering verder op te pakken. Je ondersteunt de bestuursadviseurs Wmo van de afdeling Strategie, Beleid en Regie bij het ontwikkelen van beleid en het implementeren van wijzigingen ten gevolge van landelijke regelgeving en je geeft mede vorm aan lokale regelgeving. Je bent betrokken bij het hele proces van toezicht en handhaving door de toezichthouders Wmo en jeugdhulp, inclusief de daaruit voortvloeiende maatregelen en juridische procedures, waarbij zorgaanbieders de betrokken partij zijn. Externe partijen waar je veelvuldig contact mee hebt zijn de sociale  wijkteams Arnhem, die zorgdragen voor een groot deel van de uitvoering van de Wmo en (in beperktere mate) Inkoop Sociaal Domein Centraal Gelderland, die namens de gemeenten in de regio zorgdraagt voor de inkoop van de op grond van de Wmo in te zetten maatwerkvoorzieningen.


Verantwoordelijkheden

- Adviseren van management en bestuur.
- Advisering richting primaire proces. Je krijgt te maken met de uitvoerders maar ook met het vastleggen van richtlijnen.
- Opleiding en instructie verzorgen. Het vastleggen van regelgeving en werkinstructies.
- Vraagbaak juridische procedures. Bijvoorbeeld: bezwaar en beroep procedures, juridisch medewerkers ondersteunen bij ingewikkelde dossiers/casuistiek, vragen vanuit samenwerkingspartijen (sociale wijkteams), ondersteunen beleidsadviseurs Wmo bij ontwikkelen van beleid en doorvoeren van wetswijzigingen.
- Juridische procedures rondom toezicht en handhaving door toezichthouders Wmo en jeugdhulp.
In deze functie heb je veelvuldig contact met externe partijen zoals, sociale wijkteams Arnhem – dragen zorg voor de uitvoering van de Wmo - en Inkoop Sociaal Domen Centraal Gelderland – dragen zorg voor de inkoop van de op grond van de Wmo in te zetten maatwerkvoorzieningen.
 

Over de afdeling:

Je gaat werken in het cluster Bedrijfsvoering bij het onderdeel Juridische zaken. De afdeling Juridische Zaken bestaat uit zo’n 50 enthousiaste professionals. De afdeling is opgedeeld in teams, zoals team Openbare orde en veiligheid, team Omgevingsrecht, Juridisch control en administratief-juridische ondersteuning. Jij wordt onderdeel van het team advies sociaal. Dit team bestaat uit 6 collega’s. Jij bent verantwoordelijk voor het onderwerp Wmo samen met één andere collega.
Samen verdelen jullie de taken. Daarnaast heb je nauw contact met de sociale wijkteams die de Wmo uitvoeren in opdracht van Gemeente Arnhem en met de beleidsadviseurs Wmo uit het cluster Strategie, Beleid en Regie. Bij het onderdeel juridische zaken worden juridische adviezen en producten geleverd waarbij professionaliteit en de behoefte van de klant centraal staan. Onze werkwijze is zorgvuldig en flexibel. Wij denken proactief mee, adviseren (gevraagd en ongevraagd) en begeleiden juridische procedures en projecten op allerlei rechtsgebieden. Ook zien we toe op
de kwaliteit van het handelen van de gemeente op juridisch gebied. Wij adviseren college en burgemeester, zorgen voor de klachtenafhandeling, worden ingezet voor conflictoplossing en geschilbeheersing en vertegenwoordigen Gemeente Arnhem in (gerechtelijke) procedures. Wij werken samen met onze collega’s voor de stad aan belangrijke onderwerpen. Variërend
van coffeeshops tot bijstandsuitkeringen, bomenkap, afval en subsidies.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis 3. Gevraagde werkervaring: Aantoonbaar relevante en recente ervaring in een vergelijkbare rol. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jj t/m mm-jj).
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf z.s.m. tot en met 31 december voor32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Eis 2. Opleiding (minimale opleiding): Wo (master) werk- en denkniveau; Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde werk- en denkniveau beschikt, zal uw bieding terzijde worden gelegd.
  • Eis 4. Vereiste (gedragscompetenties en vaardigheden: Initiatiefrijk - je hebt graag een kartrekkersrol hebt en ervoor zorgt dat er samenwerkingsafspraken gemaakt worden en zaken geregeld/opgelost en uitgevoerd worden. Flexibel - je hebt te maken met een diversiteit aan collega’s en samenwerkingspartners en daarom is het belangrijk dat je jouw mondelinge en schriftelijke communicatie gemakkelijk kan aanpassen. Dit betekent dat jij ingewikkelde juridische termen op een begrijpelijke manier verwoord. Je laat daarbij flexibel gedrag zien waaruit blijkt dat jij jouw stijl kan aanpassen om een gesteld doel te bereiken. Overtuigingskracht - je kunt anderen met goede argumenten voor jouw ideeën enthousiasmeren. Discussies ga je niet uit de weg maar gebruik je om kwaliteitsverbetering te bewerkstelligen. Bovenstaande competenties / vaardigheden hoeven niet benoemd te worden in het CV maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk uit te komen tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat tijdens het verificatiegesprek de kandidaat niet over de gevraagde competenties / vaardigheden beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de offerte.

De Wensen

  • Wens 1. Opleiding (minimale opleiding): Een WO opleiding richting rechtsgeleerdheid, bij voorkeur bestuursrecht. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen
  • Wens 2. Minimale werkervaring: Recente en relevante (werk)ervaring in een politiek sensitieve omgeving. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen
  • Wens 3. Minimale werkervaring: Minimaal 3 jaar ervaring in een vergelijkbare rol. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen
  • Wens 4. Kennis van: Aantoonbare affiniteit met het sociaal domein. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5 = onvoldoende t.a.v. andere biedingen 1/5 = matig t.a.v. andere biedingen 2/5 = voldoende t.a.v. andere biedingen 3/5 = ruim voldoende t.a.v. andere biedingen 4/5 = goed t.a.v. andere biedingen 5/5 = uitstekend t.a.v. andere biedingen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox