Gemeente Haarlemmermeer

Juridisch Adviseur Grondzaken

Gemeente Haarlemmermeer

  • max €120 per uur

  • Noord-Holland

  • 32 uur per week

  • Juridisch
  • 01 april 2022

  • 30 september 2022

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Wij zijn op zoek naar een ervaren (senior) juridisch adviseur grondzaken die van aanpakken weet. De kandidaat is een allround adviseur met een heldere visie op grondbeleid en weet waarover hij/zij praat als het gaat om verkoop van onroerend goed.

Gemeente Haarlemmermeer, cluster Grond- en Vastgoedzaken

Haarlemmermeer is een ambitieuze groeigemeente van meer dan 150.000 inwoners in de Metropool Regio Amsterdam (MRA) en de thuisbasis van Schiphol. Er vinden grootschalige ontwikkelingen plaats, zowel op het gebied van woningbouw als bedrijvigheid. Dit brengt grote dynamiek met zich mee.Cluster Grond- en Vastgoedzaken stelt zich ten doel op professionele wijze invulling te geven aan het gemeentelijk grond- en vastgoedbeleid en adviseert bij de voorbereiding en uitvoering van ruimtelijke en investeringsprojecten. Binnen het cluster zijn voor de taakvelden grond en vastgoed alle taken op het gebied van beleid, (project)advisering, verwerving, uitgifte en beheer samengebracht. Het cluster staat voor een solide grondbeleid waarbij situationeel grondbeleid het uitgangspunt is. De uitgangspunten voor het grondbeleid en voor de financiële verantwoording zijn in diverse beleidsnota’s vastgelegd en daarmee geborgd. Advisering aan ruimtelijke projecten vormt een ander belangrijk onderdeel van het takenpakket. Ten aanzien van het vastgoed streeft het cluster naar een optimale balans tussen maatschappelijk en financieel rendement van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Een planmatige aanpak vormt hiervoor de basis. De ambitie is om ook voor dit taakveld tot een stevige verankering van deze aanpak in een  strategische agenda, beleidsnota’s en (meer)jarenplannen te komen.

Team GrondzakenHet team bestaat uit planeconomen, projectadviseurs op het gebied van samenwerkingsconstructies en contractvorming en uitgifte juristen (circa 16FTE). Het team is verantwoordelijk voor strategische beleidsontwikkeling op de eigen terreinen. Hiertoe behoort het opstellen en regelmatig actualiseren van diverse beleidsnota’s en verordeningen, zoals bijvoorbeeld de Grondprijzennota. Daarnaast geeft het team vakinhoudelijk en projectadvies over alle vormen van grondontwikkeling binnen de gemeentelijke organisatie. Het team draagt zorg voor een professionele uitvoering van alle grondtransacties (verkoop), uitgifte in erfpacht en vestiging van zakelijke rechten. Dit alles is gericht op de realisatie van ruimtelijke, economische en maatschappelijke doelen.

Aanvullende informatie

  • maximaal 2 aanbiedingen per leverancier;
  • op deze opdracht zijn van toepassing de Standaardafwijkingen Gemeente Haarlemmermeer op VNG-model algemene inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten 2015 – versie 2021;
  • modelovereenkomst van opdracht en de Integriteitsverklaring externen (zoals bijgesloten) zijn van toepassing;
  • het uurtarief is inclusief reis- en verblijfkosten (woon-/werkverkeer) en exclusief btw.

Kandidaatomschrijving

Als juridisch adviseur grondzaken heb je een heldere visie op grondbeleid. Je weet waar je over praat als het gaat om verkoop van onroerend goed. Voor jou is het een uitdaging om zo veel mogelijk rendement te halen uit het ondernemen met grond. Je bent een allround adviseur, commercieel gedreven en je bent een kei in onderhandelen op het gebied van grondtransacties (o.a. voor woningbouw en bedrijventerreinen) en anterieure overeenkomsten. De nadruk van je werkzaamheden ligt op de uitgifte van (commerciële) gronden.

Werkzaamheden

  • Het opstellen van anterieure - en koopovereenkomsten;
  • Het voeren van onderhandelingen t.b.v. het opstellen van bovengenoemde overeenkomsten;
  • Verkoop van percelen grond/bloot eigendom percelen grond;
  • Vestigen van opstalrechten;
  • Vestigen van erfdienstbaarheden;
  • (Mede) vorm geven aan het uitgiftebeleid.


Functie-eisen

  • Afgeronde universitaire of HBO opleiding op het gebied van rechten;
  • Een ervaren jurist grondzaken. Commercieel ingesteld en een stevige onderhandelaar. Heeft goed overzicht, is politiek sensitief en weet ambtelijk, bestuurlijk en maatschappelijk draagvlak te creëren door je deskundigheid, uitstraling, dynamiek en enthousiasme;
  • Bewezen ervaring als adviseur uitgifte binnen de vastgoedsector van een grote gemeente (project verkoop);
  • Goede vertegenwoordiger wanneer er samengewerkt wordt met externe partijen;
  • Begrijpt zowel de private- als de publieke sector;
  • Is bekend met verschillende vormen van (samenwerkings-)overeenkomsten, o.a. anterieure overeenkomsten;
  • Heeft een heldere en bondige schrijfstijl;
  • Is commercieel ingesteld, een stevige onderhandelaar en scherp in de juridische analyse, waardoor adviezen de nodige impact hebben;
  • Een teamplayer met een klant- en servicegerichte instelling, is onafhankelijk, integer en beschikt over politieke en omgevingssensitiviteit.

Interviewplanning

De top 3 wordt door de gemeente uitgenodigd voor een gesprek. De gesprekken vinden plaats op vrijdag 18 maart en maandag 21 maart (onder voorbehoud). Aan kandidaten wordt vriendelijk verzocht bij inschrijving deze data vrij te houden.

Toelichting op rooster

Voldoet aan de gevraagde inzet (32 – 36 uur) en is beschikbaar op de gewenste startdatum (1 april 2022). Haarlemmermeer heeft activiteitgericht werken geïntroduceerd waarbij thuiswerken, werken op kantoor en werken op locatie wordt gecombineerd. Gezien de aard van de werkzaamheden verwachten wij van de kandidaat dat deze minimaal één dag in de week aanwezig is op het kantoor in Hoofddorp.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Ervaring als juridisch adviseur grondzaken Je hebt, op CV aantoonbaar, minimaal 5 jaar actuele werkervaring met het voeren van onderhandelingen over en het opstellen van anterieure - en koopovereenkomsten bij gemeente(n). De mate waarin je meer relevante werkervaring hebt, zal de score voor dit gunningcriterium hoger zijn.
  • Ervaring met verschillende vormen van (samenwerkings-)overeenkomsten Je hebt, op CV aantoonbare, kennis van de verschillende vormen van overeenkomsten, weet de juiste overeenkomsten op te stellen. Je hebt kennis van verkoop van grond/bloot eigendom, opstalrechten, erfdienstbaarheden bij gemeente(n). Tevens beschik je over ruime ervaring met opstellen van anterieure overeenkomsten. De mate waarin je meer relevante werkervaring hebt, zal de score voor dit gunningcriterium hoger zijn.
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Bij deze opdracht wordt na de eerste selectieronde met een aantal partijen gesprekken afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze gesprekken worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.Je bent een goede netwerker en hebt een sterk ontwikkelde omgevingssensitiviteit;Je bent communicatief sterk en kan overtuigen;Je hebt een klant- en servicegerichte instelling en jouw adviezen hebben impact.De mate waarin je in het gesprek beter aansluit bij de genoemde criteria, zal de score voor dit gunningcriterium hoger zijn.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox