Gemeente Maashorst

Interim-griffier

Gemeente Maashorst

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Dit zijn wij
Even voorstellen. Wij zijn Maashorst. Een splinternieuwe gemeente met zes bruisende kernen, omgeven door natuur zoals je die nergens anders tegenkomt. Bij ons vind je het beste van twee werelden: alle voorzieningen in de buurt en toch ruimtelijk en omringd door groen wonen en werken. Dat we nieuw zijn, betekent dat we nog volop uitvinden wie we zijn en welke weg we gaan bewandelen. Spannend? Ja, soms wel. Maar het biedt ook ontzettend veel kansen. Samen met ruim 400 collega's en bijna 60.000 inwoners werken we aan een omgeving waar het heerlijk wonen, werken en recreëren is.

Onze kernwaarden zijn het uitgangspunt voor hoe we werken in de gemeente Maashorst. Voor de wijze waarop we (be)sturen, taken verdelen en samenwerken met anderen. Dit zijn de vijf kernwaarden van de gemeente Maashorst:
o   We denken in mogelijkheden: Ondernemend & lef
o   We weten wat er speelt: Omgevingsbewust
o   We werken samen voor en mét onze partners: Samen
o   We tonen en nemen verantwoordelijkheid: Eigenaarschap
o   We zijn transparant en duidelijk: Open

Onze huidige griffier heeft een nieuwe uitdaging gevonden. De raad gaat op zoek naar een nieuwe griffier. Voor de tussenliggende periode is er op korte termijn behoefte aan een

Interim-griffier
24 uur
voor 3 à 6 maanden

Waar ga je werken

De gemeente Maashorst is ontstaan door de samenvoeging van gemeente Landerd en gemeente Uden per 1 januari 2022. De gemeenteraad bestaat uit 31 deels ervaren en deels nieuwe raadsleden. Momenteel zijn elf politieke partijen in de raad vertegenwoordigd. De griffie bestaat naast de interim-griffier uit een plaatsvervangend griffier/raadsadviseur, een raadsadviseur en twee ondersteunende medewerkers. De werkgeverscommissie voert voor de raad de werkgeverstaken ten aanzien van de griffier uit. Het college wordt gevormd door de burgemeester en vijf wethouders. De gemeentesecretaris stuurt de ambtelijke organisatie waaronder de directieleden en teammanagers aan. 

Nieuwsgierig? Durf je deze uitdaging aan? Onderstaand tref je meer informatie aan over de opdrachtomschrijving en naar wie wij op zoek zijn.

Opdrachtomschrijving

  • Is eindverantwoordelijk voor een adequate advisering, ondersteuning en bijstand van de (individuele) raadsleden en commissieleden niet-zijnde raadsleden en van de (collectieve) gemeenteraad in zijn volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rollen, zowel gevraagd als ongevraagd.
  • Treedt op als eerste aanspreekpunt voor de gemeenteraad en gemeenteraadsleden, de raadsvoorzitter, het college, gemeentesecretaris en de ambtelijke organisatie.
  • Bereidt vergaderingen van de raad, het presidium en de agendacommissie voor, ondersteunt en handelt deze af, passend binnen de instructie voor de griffier. 
  • Draagt op positieve wijze zorg voor een optimale afstemming tussen gemeenteraad enerzijds en het college, het management en de ambtelijke organisatie anderzijds.
  • Geeft leiding aan de medewerkers van de griffie.

 

Kandidaatomschrijving

  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring als (interim)griffier, waarvan minimaal 3 jaar bij een gemeente van 40.000 inwoners of meer;
  • Je hebt een relevante opleiding op HBO of WO-niveau;
  • Je hebt een krachtige persoonlijkheid;
  • Je bent een bruggenbouwer tussen raad, college en de ambtelijke organisatie.
  • Je geeft van nature op positieve wijze vorm aan de samenwerking tussen raad-griffier-management. Je bent toegankelijk, communicatief vaardig en hebt gevoel voor politiek-bestuurlijke en intermenselijke verhoudingen;
  • Je bent onafhankelijk, pro-actief en hands-on (oplossingsgericht);
  • Je kan omgaan met hectiek, tegenstrijdige belangen en hoge druk;
  • Je levert een actieve bijdrage aan het bevorderen van de positionering van de raad.  

 

Interviewplanning

De gesprekken vinden plaats op vrijdag 16 september.
De geselecteerde kandidaat zal in principe op donderdag 22 september door de raad worden aangewezen als interim-griffier.
Na gunning van de opdracht dient er een Verklaring Omtrent Gedrag overgelegd te worden.
Je bent vanaf 26 september 2022 beschikbaar voor een periode van minimaal 3 maanden. De inhuurperiode kan worden verlengd.

Toelichting op rooster

De raadsvergaderingen vinden plaats op donderdagavond.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Werkervaring De kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring als (interim)griffier, waarvan 3 jaar bij een gemeente van 40.000 inwoners of meer.
  • Opleiding De kandidaat heeft een relevante HBO of WO opleiding

De Wensen

  • Motivatiebrief Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. In de brief zien wij graag het volgende terug:·       Succesverhalen uit uw loopbaan als (interim)griffier. Hoe heeft u het aangepakt? Wat heeft u er van geleerd? ·       Motivatie voor deze opdracht. ·       Hoe zie u uw rol binnen een herindelingsgemeente? Hebt u ervaring in een gemeente met een vergelijkbare complexiteit?
  • CV Kandidaten worden beoordeeld op aantal jaar ervaring als griffier bij een vergelijkbare gemeente
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. In de gesprekken zien we graag het volgende terug:-       Krachtige persoonlijkheid -       Toegankelijke bruggenbouwer/netwerker -       Communicatief vaardig -       Onafhankelijk, pro-actief en hands-on -       Gevoel voor politieke en intermenselijke verhoudingen -       Actieve bijdrage aan positionering raad

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox