Ministerie van Justitie en Veiligheid

Inhuur Administratief medewerker front-office – WOO contactpersoon

Ministerie van Justitie en Veiligheid

De opdracht­omschrijving

Beschrijving Opdrachtgever/directie

Het Openbaar Ministerie 

Het Openbaar Ministerie (OM) is onderdeel van het MJenV. Het OM is de enige instantie in Nederland 

die verdachten voor de strafrechter kan brengen. Het OM zorgt ervoor dat strafbare feiten worden 

opgespoord en vervolgd. De officier van justitie leidt het opsporingsonderzoek en werkt daarin 

samen met politie en andere opsporingsdiensten. 

De minister van Justitie en Veiligheid is politiek verantwoordelijk voor het OM. De minister bepaalt 

samen met het College de prioriteiten in de opsporing en vervolging. In totaal werken ongeveer 

5.700 mensen bij het OM. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het 

Openbaar Ministerie: www.om.nl.

 

Aanleiding 

Na een inmiddels bijna 10 jaar durende voorgeschiedenis is de Wet Open overheid (Woo) in januari 

2021 aangenomen in de Tweede Kamer en op 5 oktober 2021 aanvaard in de Eerste Kamer. De wet 

is in werking getreden per 1 mei 2022. De Woo is in de plaats van de Wet Openbaarheid van 

bestuur (Wob) gekomen. De Woo gaat grote impact hebben op bestuursorganen en 

overheidsinstanties, waaronder het OM, vanwege het uitgangspunt dat actieve openbaarmaking de 

regel wordt. De reikwijdte van de Woo is daarmee veel breder dan die van de Wob. De Woo schrijft 

voor welke categorieën van informatie actief openbaar gemaakt moeten worden. Daarnaast is de 

openbaarmaking van documenten op verzoek in de Woo wat anders geregeld dan in de Wob. Aan de 

actieve openbaarmaking en de openbaarmaking op verzoek zijn eisen verbonden. Bijvoorbeeld over 

de inhoud, metadata en wijze van openbaar stellen.

De Woo is in de plaats van de Wet Openbaarheid van bestuur (Wob) gekomen. De Woo gaat grote 

impact hebben op bestuursorganen en overheidsinstanties, waaronder het OM, vanwege het 

uitgangspunt dat actieve openbaarmaking de regel wordt. De reikwijdte van de Woo is daarmee veel 

breder dan die van de Wob. 

De Woo schrijft voor welke categorieën van informatie actief openbaar gemaakt moeten worden. 

Daarnaast is de openbaarmaking van documenten op verzoek in de Woo wat anders geregeld dan in 

de Wob. Aan de actieve openbaarmaking en de openbaarmaking op verzoek zijn eisen verbonden. 

Bijvoorbeeld over de inhoud, metadata en wijze van openbaar stellen. 

 

Doel 

Het lange termijn doel van het programma is een zorgvuldige en tijdige implementatie van de 

aanpassingen voor het OM om te kunnen voldoen aan de Woo-verplichtingen (actieve en passieve 5 

openbaarmakingen en inspanningsverplichtingen) op het gebied van applicaties, beleid, organisatie, 

proces- en gedragsaanpassingen (cultuur).

Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel

Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo regelt dat iedereen 

informatie van de overheid kan opvragen: openbaarmaking van informatie op verzoek. En ook dat 

overheidsorganisaties uit eigen initiatief informatie openbaar maken. De aankomende jaren wordt de 

Woo bij het Openbaar Ministerie in fases ingevoerd. Hiervoor is het programma Woo ingesteld.

 

Functiebenaming en beschrijving werkzaamheden

Administratief medewerker front-office WOO 

De Wet open overheid is onder andere bedoeld om de toegang tot informatie voor iedereen te 

verbeteren. De contactpersoon is een belangrijk aanspreekpunt voor vragen over (de 

beschikbaarheid van) publieke informatie. Dit kunnen burgers, journalisten of advocaten zijn en 

heeft een administratieve functie (waarbij affiniteit met het OM een pré is).

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat heeft een afgeronde MBO+ opleiding.
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als administratief medewerker.
  • De aangeboden kandidaat levert schriftelijk 2 referenties aan van eerdere opdrachten, toegevoegd bij de aanbieding.
  • De leverancier kan een geldige KvK uittreksel en GvA overleggen indien gevraagd.
  • De kandidaat moet op alle interviewcriteria een voldoende scoren om in aanmerking voor gunning te komen.
  • U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin hij/zij toelicht waarom zij geschikt is voor deze functie en wat hij/zij voor ons zou kunnen en willen betekenen (maximaal 200 woorden – niet in de 3e persoon geschreven).
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Inschrijver vult hieronder de naam van de Kandidaat in en het telefoonnummer voor het maken van een eventuele afspraak voor een Interview.
  • Inschrijver vult hieronder de NAAM en Functie in van de persoon die de eventuele overeenkomst ondertekent. Dit is de rechtsgeldig tekenbevoegde wat blijkt/volgt uit het uittreksel van de KvK of een door deze rechtsgeldig tekenbevoegde gevolmachtigd persoon. Indien een volmacht van toepassing is dient deze in de map bij deze vraag te worden gevoegd.
  • Kandidaat is x-aantal weken naar gunning beschikbaar:
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de overheid als administratief medewerker:
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in het behandelen van Woo-verzoeken:
  • De kandidaat heeft aan een x-aantal opdrachten gewerkt waarbij de Wet Open Overheid en/of informatiehuishouding een belangrijk facet is geweest:
  • Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal en bent communicatief sterk, zowel schriftelijk als mondeling. Dit blijkt uit de motivatiebrief en het interview.
  • De referenties per kandidaat past bij de competenties benodigd voor deze functie:

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox