Provincie Overijssel
max €100 per uur
Overijssel
18 uur per week
09 mei 2022
05 augustus 2022
Functietitel
Informatieadviseur impactanalyse Intranet365 - 050115
Standplaats
Zwolle
Startdatum
09-05-2022
Einddatum
05-08-2022
Optie tot verlenging
De opdracht kan na de initiële looptijd, in overleg tussen de Provincie Overijssel en de opdrachtnemer/kandidaat één of meerdere malen verlengd worden. De duur en de inzet worden in gezamenlijk overleg bepaald, de voorwaarden (zoals het tarief) worden bij een eventuele verlenging niet aangepast en zijn niet onderhandelbaar. De eventuele verlenging is altijd voor een bepaalde tijd en door de Provincie Overijssel schriftelijk kenbaar gemaakt aan de opdrachtnemer/kandidaat.
Uren per week
16 - 18
Organisatie
De eenheid Bedrijfsvoering (verder: BV) stelt de kaders voor haar klantgroepen – de medewerkers, de leiding, de directie en het bestuur – en bedient deze optimaal in de bedrijfsvoering. De doelstellingen van de eenheid BV zijn beschreven langs de lijnen control, faciliteren en adviseren. Zij doet dit op diverse gebieden: financieel, personeel en organisatie, juridisch, facilitair en ICT. De eenheid BV bestaat uit zeven teams.
Het team Informatie (verder: BVINF), waar de ‘Informatieadviseur impactanalyse Intranet365 ’ deel van gaat uitmaken, levert diensten op het gebied van informatievoorziening, informatiebeleid en –architectuur en informatiebeheer.
De ambtelijke organisatie van de provincie bestaat uit acht eenheden. Naast BV zijn dit Publieke Dienstverlening, Economie en Cultuur, Project- en Programmamanagement, Wegen en Kanalen, Bestuurs- en Concernzaken, Natuur en Milieu, Ruimte en Bereikbaarheid. De hoofden van deze eenheden zijn vertegenwoordigd in het Centraal Management Team (CMT) en de adjunct hoofden zijn vertegenwoordigd in het Bedrijfsvoeringsoverleg (BO). Er is een tweehoofdige directie (Directie-overleg, DO).
Het Shared Service Centrum ONS (Overheid en Service, verder SSC) verleent diensten op het gebied van personeels- en salarisadministratie, ICT en inkoop aan de provincie Overijssel, en de gemeenten Zwolle en Kampen. Het beheer van de ICT-infrastructuur van deze drie partners is ondergebracht bij het SSC.
De provincie heeft een Strategisch Informatieplan opgesteld (STIP) waarin de koers is uitgezet voor de ontwikkelingen in de (organisatie van de) informatievoorziening. De uitvoering van STIP is georganiseerd in twee programma’s: Lean Organiseren en Beleid & Realiseren.
Het project ‘Intranet365’ wordt als onderdeel van het programma “Beleid & Realiseren” uitgevoerd binnen de kaders van het ‘STIP’.
Project
De wijze waarop wij intern communiceren is structureel veranderd, omdat we meer op afstand werken en via digitale middelen meer dan ooit verbonden zijn. Onze visie op interne communicatie binnen onze organisatie sluit daarmee nadrukkelijk aan op alles wat we willen bereiken met TOP Werken (Tijd- Omgeving- en Plaats bewust).
Het nieuwe intranet zal daarop moeten aansluiten: altijd en overal makkelijk beschikbaar zijn, op welk apparaat je ook werkt. Een intranet dat ook als app op je mobiel beschikbaar is. En een instrument dat samenwerkt met bestaande en nieuwe applicaties in onze digitale Office 365 werkomgeving. Kortom: een centrale plek waar je makkelijk informatie kunt vinden over ‘wat er speelt in de organisatie’ of als nieuwe medewerker informatie kunt vinden. Dat vergroot betrokkenheid en zorgt voor efficiënte communicatieprocessen.
Binnen de provincie Overijssel is gekozen voor generieke software binnen onze omgeving voor kantoorautomatisering. Voor het nieuwe intranet willen we daarom maximaal inzetten op de mogelijkheden die de Microsoft365 suite biedt, niet alleen om via teams of in SharePoint bestanden te delen, maar ook om de interne communicatie via deze tools te laten verlopen.
Doelen van het project zijn:
Een goed functionerend intranet welke de huidige functionaliteit 1:1 vervangt en ook toekomstbestendig en innovatief is op de langere termijn.
Optimaal ondersteunen van de visie op interne communicatie en TOP Werken
Een intranet welke aansluit bij de gehele ICT infrastructuur en Enterprise architectuur
Het project ‘Intranet365’ is opgedeeld in 2 fasen. Fase 1 is de onderzoeksfase. In deze fase wordt er een impactanalyse uitgevoerd. Na acceptatie van de impactanalyse met plan van aanpak zal in fase 2 de implementatie van Intranet365 met inrichting en borging worden gerealiseerd.
Opdracht omschrijving
Het traject bevindt zich in fase 1 met het opstellen van een impactanalyse. De Informatie-adviseur voert, binnen de huidige informatievoorziening kaders, de impactanalyse uit. Hierbij dient o.a. antwoord te worden gegeven op de volgende vraagstukken:
De Informatieadviseur zal zelfstandig moeten komen tot een goed onderbouwde impactanalyse voor de voornoemde vraagstukken en mogelijke andere vraagstukken waar de adviseur tegenaan loopt. Hiervoor kan o.a. gebruik worden gemaakt van de al aanwezige informatie en aanwezige interne kennis. Naast de impactanalyse wordt door de Informatieadviseur een Plan van Aanpak voor fase 2 opgeleverd.
Na oplevering vindt beoordeling van het advies en het plan plaats en kan mogelijk fase 2 worden gestart. De Informatieadviseur kan mogelijkerwijs in deze fase ook een rol krijgen.
Verantwoordelijkheden / Resultaten
De Informatieadviseur is verantwoordelijk voor een gedragen Impactanalyse met Plan van Aanpak welke door de stakeholders en experts wordt onderschreven en door het programmaoverleg ‘Beleid & Realiseren’ en binnen het Portfolio overleg wordt geaccordeerd.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox