Gemeente Amsterdam
max €125 per uur
Noord-Holland
32 uur per week
15 november 2022
15 september 2023
Functieomschrijving vervangen door opdrachtomschrijving
De gemeente Amsterdam werkt graag op een eenduidige manier in het verlenen van diensten aan haar klanten. Dit geldt ook voor de zeven afdelingen Vergunningen Toezicht en Handhaving (VTH), die zijn ondergebracht bij de stadsdelen. De stadsdelen kennen een eigen organisatie met specifieke opgaven, gericht op de gebieden. De 7 VTH-afdeling zijn verantwoordelijk voor het toetsen van vergunningsaanvragen en het toezicht en de handhaving in de bebouwde ruimte. De 7 VTH-afdeling kennen een nauwe samenwerking en proberen de burgers en ondernemers van Amsterdam een eenduidige dienstverlening te bieden. De nieuwe Omgevingswet (Ow) en Wet kwaliteitsborging (Wkb) processen zijn reeds beschreven. We willen die processen nu ook uniform beleggen bij de 7 VTH-afdelingen. Dit om de onderlinge uitwisselbaarheid tussen de zeven VTH-afdelingen te vergroten, automatisering te vergemakkelijken en het belangrijkste de Amsterdammer dezelfde behandeling te geven ongeacht waar hij/zij een vergunningsaanvraag indient. Hiertoe zijn de afdeling VTH al een tijd onderweg om verder te harmoniseren en uniformeren. Als eerste stap is een aantal jaar geleden een uniform VTH-zaaksysteem binnen alle stadsdelen in gebruik genomen, om zo een eenduidige zaakregistratie binnen het VTH-domein van de gemeente Amsterdam te krijgen. Als tweede stap gaan de VTH-afdelingen van de stadsdelen werken naar een harmonisering van alle taken en rollen van de VTH-medewerkers binnen en buiten het VTH-zaaksysteem. De komst van de Ow en Wkb bieden de kans deze harmonisatie direct te implementeren binnen de 7 VTH-afdelingen.
1 januari 2023 treedt deze Omgevingswet (Ow) en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking en de gemeente Amsterdam maakt zich klaar om deze nieuwe wetgevingen te omarmen. De 7 VTH- afdelingen gaan vanaf 1 januari 2023 volgens de nieuwe wetgeving en werken. Dit betekent dat de teams in de VTH-afdelingen met een nieuwe inrichting van het zaaksysteem, processen en volgens een nieuwe werkwijze gaan werken. Om het VTH-domein hier goed op voor te bereiden wordt dit vormgegeven in de implementatiestrategie. In deze strategie gaan we werken met een implementatiemanager, startteams en implementatiebegeleiders voor de ondersteuning van de veranderingen van de OW en Wkb binnen de VTH-afdelingen. Met de implementatiemanager vergroten we de kans op succes en kunnen we met een gestructureerde aanpak de proces- en werkwijzeveranderingen vanuit de Ow en Wkb in goede banen leiden. De implementatiemanager zorgt voor aansluiting van de startteams aan de lijnorganisatie (7 VTH-afdelingen) en het programma Ow en Wkb. De implementatiemanager is hiermee, samen met de teammanagers en implementatiebegeleiders een belangrijke spil in de uitrol van de komende nieuwe werkwijzen binnen het VTH-domein.
Resultaatverplichting
Fase 1: Uitvoering geven aan de implementatiestrategie en installeren van de startteams. Het realiseren van goede huisvesting en ondersteunende middelen voor de startteams. Houden van startbijeenkomsten en realiseren van een goede verbinding en feedback loop naar het programma Ow en Wkb en teammanagers van de 7 VTH-afdelingen o.a. door het opzetten van wekelijkse review momenten. Verder zorg je voor aanhaking van de implementatiebegeleiders bij de startteams.
De 1ste fase van deze opdracht heeft als einddatum 31 december 2022 en betreft 16 uur per week.
Fase 2: Aansturen van de startteams. Verder neem je de starteams mee in alle aspecten van de veranderingen, die de introductie van de Ow en Wkb met zich meebrengen; dit betreft onder ander de nieuwe inrichting van het VTH-zaaksysteem, geharmoniseerd processen, oefenen, theorie, nieuwe producten en instrumenten. Verder ben je verantwoordelijk voor de volledige implementatie van de geharmoniseerde processen op rol en taak niveau binnen de centrale startteams. En zorg je voor een zorgvuldige en snelle behandeling van omgevingsvergunningen en uitvoering van de VTH-taken in het startteam. Daarbij stuur je op de in- en output van de startteams en signaleer je wanneer de startteams uitgebouwd moeten worden of aanvragen doorgeleid moeten worden naar de 7 VTH-afdelingen. Hiermee ben je verantwoordelijk voor een organische overdracht van kennis en ervaring van de startteams naar de zeven VTH-afdelingen.
Het signaleren van concrete leerbehoeften bij medewerkers en het aanbieden van kennis en ondersteuning zodat de startteams expertteams worden. Fungeren als 1e aanspreekpunt voor medewerkers uit de startteams, implementatiebegeleiders, teammanagers en programmamanager Ow en Wkb en hen actief informeren over kennis en ervaring die wordt opgedaan in de startteams. Hiertoe organiseer je wekelijkse reviews om betrokkenen op de hoogte te houden van de opbrengsten. Tenslotte bouw je de startteams af als de volledige leercurve is doorlopen (plus/minus na 13 weken/1 april 2023). Daarbij Borg je dat de opgedane kennis en ervaring uit de startteams doorgegeven worden aan de 7 VTH-afdelingen.
De 2de fase van de opdracht heeft als einddatum 1 mei 2023 en betreft 32 tot 36 uur per week.
Werkzaamheden
Hoe ziet je rol eruit, wat ga je doen?
Voor de behandeling van de eerste OW en Wkb aanvragen gaan we werken met twee centrale startteams voor zowel vergunningverlening als toezicht & handhaving. De startteams bestaan uit medewerkers van de 7 VTH-afdelingen en werken zoveel mogelijk fysiek samen op een locatie in Amsterdam. De startteams bestaan uit vergunningverleners, administratief medewerkers, juristen en toezichthouders.
Door te werken met centrale startteams kunnen we van elkaar leren en ervaring opdoen die we delen met de gehele organisatie. Daarnaast wordt direct de implementatie van de geharmoniseerde werkprocessen op rol en taakniveau geborgd. Als implementatiemanager stuur je de twee centrale startteams aan en geef je uitvoering aan de implementatiestrategie.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/
De opdrachtgever(s)
De gemeente Amsterdam werkt graag op een eenduidige manier in het verlenen van diensten aan haar klanten. Dit geldt ook voor de zeven afdelingen Vergunningen Toezicht en Handhaving (VTH), die zijn ondergebracht bij de stadsdelen. De stadsdelen kennen een eigen organisatie met specifieke opgaven, gericht op de gebieden. De 7 VTH-afdeling zijn verantwoordelijk voor het toetsen van vergunningsaanvragen en het toezicht en de handhaving in de bebouwde ruimte. De 7 VTH-afdeling kennen een nauwe samenwerking en proberen de burgers en ondernemers van Amsterdam een eenduidige dienstverlening te bieden.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox