Gemeente Culemborg

Griffier

Gemeente Culemborg

De opdracht­omschrijving

Inhuuropdracht tijdelijke griffier
Naar aanleiding van het vertrek van onze griffier zoeken we een tijdelijke griffier voor de periode van 15 augustus tot 1 december 2022.

Wat ga je doen?
Als griffier ben jij de spin in het web tussen de raad, college en de ambtelijke organisatie. Vanuit een onafhankelijke rol draag je er zorg voor dat een ieder zijn rol weet te pakken en ook pakt in de processen. Dit samenspel is belangrijk om de speerpunten die de gemeenteraad heeft geformuleerd, te kunnen realiseren.

Zo vindt de gemeenteraad het belangrijk om inwoners en lokale organisaties te betrekken bij het beleid van de gemeente. In het bestuursakkoord ‘Samen aan de slag’ is daarom als prioriteit opgenomen dat er een samenwerkingsagenda komt waar we met de gehele gemeenteraad, het college en de stad aan gaan werken. Daarnaast zal er gewerkt worden aan een participatievisie en -verordening waarin afspraken vastgelegd worden en de randvoorwaarden voor goede participatie geborgd zijn.

Om hier een bijdrage aan te kunnen leveren, heeft de griffier een zeer gevarieerd takenpakket:

  • Advisering aan en ontwikkeling van de gemeenteraad
    • Je adviseert en coacht de gemeenteraad, raadscommissies en zijn leden gevraagd en ongevraagd in de volle breedte. Denk hierbij aan de rol en de (strategische) positionering, werkwijze en de consequenties van de raad. Je houdt hierbij de kaderstellende en controlerende taken van de gemeenteraad in het oog. Je faciliteert de doorontwikkeling van de raad vanuit de ingezette koers.
    • Je adviseert over de juiste inzet van politiek-bestuurlijke instrumenten.
    • Je doet voorstellen aan het fractievoorzittersoverleg, de agendacommissie en de gemeenteraad voor het  ontwikkelen van de samenwerkingsagenda, zowel qua structuur als cultuur. Je communiceert hierover naar het college en de ambtelijke organisatie.
    • Vanuit het samenspel tussen raad, burgemeester en ambtelijke organisatie worden verbetertrajecten geïnitieerd voor bestuurlijke vernieuwing. Hierin pak jij jouw rol.
    • Je signaleert en vertaalt (maatschappelijke) trends en ontwikkelingen naar het eigen werkterrein en het domein van de gemeenteraad.
    • Je bent eindverantwoordelijk voor de vastlegging van vergaderingen, besluiten, adviezen en overige relevante gegevens die hiermee verbonden zijn.
    • Je initieert in de lokale driehoek (burgemeester, gemeentesecretaris en griffier) de strategische, procedurele en inhoudelijke vraagstukken over de raad.
    • Je ondersteunt de agendacommissie en het fractievoorzittersoverleg bij de inhoudelijke voorbereiding en het adequate verloop van de vergaderingen.
  • Netwerken
    • Je draagt zorg voor een herkenbare positie van de raad en de griffie voor onder meer inwoners, ondernemers, instellingen en de organisatie.
    • Je ontwikkelt en onderhoudt een (relatie)netwerk en initieert en bevordert samenwerking met (externe) organisaties/partijen.
    • Je stuurt, regisseert en adviseert de gemeenteraad – samen met de raadsadviseur – in de realisatie van participatietrajecten met haar inwoners.
    • Je bewaakt en beheert contacten met partijen/belanghebbenden alsmede de raadscommunicatie.
  • Leidinggeven
    • Je bent verantwoordelijk voor en haalt het maximale uit de griffie (met respect en aandacht voor de kwaliteiten van elke medewerker), realiseert de afgesproken doelen en bent budgetverantwoordelijk.
    • Je draagt zorg voor een optimale afstemming, samenwerking en informatie-uitwisseling tussen de ambtelijke organisatie, college en de gemeenteraad. Een griffier voor de raad als sparringpartner en vertrouwenspersoon die de raad kan reflecteren op zijn werkwijze. Vanuit jouw ervaring, tact en diplomatie weet je om te gaan met verschillende mensen en belangen.


Hier kom je terecht
Je werkt binnen een klein team van hardwerkende, loyale en no-nonsense professionals met grote ambities. Met jou erbij bestaat dit team uit een raadsadviseur/ plaatsvervangend griffier en twee  ondersteuners. Samen ondersteun je, adviseer je en stimuleer je de raad en de raadscommissies bij de uitvoering van al haar taken.

De gemeenteraad van Culemborg bestaat uit 21 raadsleden verdeeld over 9 fracties. (https://www.culemborg.nl/raadsleden-en-politieke-partijen)

Kernwoorden die passen bij de raad zijn: betrokken en collegiaal.

De gemeenteraad vergadert elke twee weken op donderdagavond. Op de andere donderdagavond en op maandagavond is er ruimte voor informatiebijeenkomsten, het fractievoorzittersoverleg, de auditcommissie en de agendacommissie.

Je hebt veel mogelijkheden om je werkdagen en tijden zelf in te vullen, rekening houdend met het vergaderschema. Ook thuiswerken behoort tot de mogelijkheden. Werk en privé is hierdoor goed op elkaar af te stemmen.

Wat je meebrengt

  • Een academisch of vergelijkbaar werk- en denkniveau en ervaring in een soortgelijke functie op een griffie bij een gemeente
  • Een onafhankelijke houding, een groot waarnemingsvermogen en objectief luisteren zijn de basis waarop jij je beslissingen neemt en je advies geeft. Je formuleert je advies helder en bent in staat je gesprekspartner te overtuigen van het gegeven advies.
  • Je bent creatief, je kunt prioriteiten stellen en bent in staat om nieuwe processen te initiëren en te begeleiden.
  • Je herkent je verder in de volgende kernwoorden: verbindend, inspirerend, doelgericht en vasthoudend, communicatief en samenwerken.


Onze organisatie
De gemeente Culemborg is in omvang overzichtelijk. Er werken ongeveer 175 medewerkers. Daarbij wordt op verschillende onderwerpen (financiën, P&O, ICT)  samengewerkt met de andere gemeentes in onze regio.

De gemeente Culemborg is een mooie historische stad in beweging. Diverse ontwikkelingen in de samenleving vragen om een verschuiving van rollen en meer flexibiliteit. Als kleine stad midden in het groen, nabij grote steden als Utrecht en ’s-Hertogenbosch hebben we veel te bieden. Voor een indruk van deze gemeente raadpleeg dan: https://www.culemborg.nl/film-werken-culemborg

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Ervaring in een soortgelijke functie
  • Opleiding: academisch werk- en denkniveau
  • Competenties: verbindend, uitstekende adviesvaardigheden, ontwikkelend - te beoordelen op basis van een sollicitatiegesprek

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox