Gemeente Zwolle

Consulent Inkomen Intake

Gemeente Zwolle

De opdracht­omschrijving


Zwolle, de stad en de organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we met elkaar optrekken. Wij zetten daarommet kracht in op verbinding. Een goed samenspel met onze inwoners, partners in de stad, het college, de raad en collega’s. We zorgen voor elkaar en zijn er voor elkaar. Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe.
We maken een schaalsprong naar 160.000 inwoners, waarbij we de kwaliteit van leven en brede welvaart voor alle Zwollenaren op het huidige, hoge peil willen houden. De stad staat voor grote opgaven om onze leefwereld duurzaam vorm te geven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en de ontwikkeling van een circulaire economie. Al die kleine en grote opgaven zijn leidend voor onze manier van samenwerken. Afdelingen en teams zijn thuishavens, maar we werken door de afdelingen heen en zoeken elkaar makkelijk op. Samen tillen we bijzondere projecten van de grond. We vinden elkaar in voor- en tegenspoed, acteren als professionele partners, denken in mogelijkheden en stimuleren initiatieven uit de organisatie en de stad.
Als je voor Zwolle werkt, word je uitgedaagd om je talenten optimaal in te zetten en je blijvend te ontwikkelen. Je krijgt kansen om te verrassen en te vernieuwen. En de ruimte om positief tegendraads en soms wat rebels te zijn. Jezelf kunnen en mogen zijn; daar staan we in Zwolle voor. We waarderen, accepteren en respecteren elkaar om wie we zijn. Want het is de diversiteit die kleur geeft aan onze organisatie én stad. 

De afdeling
Wij willen dat zoveel mogelijk mensen bijdragen aan de samenleving en zo min mogelijk mensen  afhankelijk zijn van het sociale vangnet. Daarbij gaan we uit van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van mensen. De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat er geen financiële belemmering is om te werken, te re-integreren of te participeren. De afdeling bestaat uit Team Inkomen (team Intake en team Beheer), Team Uitkeringsadministratie, Team Vordering en Verhaal, Team Regionaal Bureau Zelfstandigen, Team Handhaving, Team Schulddienstverlening en Team Inburgering Participatie en Arbeid.

Dit ga je doen
Je houdt intakegesprekken met mensen die een uitkering aanvragen op basis van de IOAW en de Participatiewet. Elke situatie is anders en daarom lever je maatwerk. Als je alles zorgvuldig hebt afgewogen, bepaal je of iemand recht heeft op een bijstandsuitkering en eventueel op bijzondere bijstand. Uiteraard pas je de wet- en regelgeving correct toe, signaleer je fraude, leg je zo nodig een maatregel op en check je of andere regelingen kunnen vervallen. Als de situatie daarom vraagt, kijk je of je de omgekeerde toets kunt toepassen.

Breed kijken
Mensen hebben vaak financiële nood. Hoe fijn is het als je financiële zekerheid kunt geven en een uitkering kunt toekennen. Soms is dat niet mogelijk. Je laat je klant dan niet zomaar zitten. Samen met partners zoek je naar een andere oplossing.
Een uitkering is één, maar jij kijkt en denkt breder. Wat heeft iemand nog meer nodig en wat kunnen wij als Zwolle hierin betekenen? Daarbij werk je onder meer samen met Tiem, de Sociaal Wijkteams en partners in de stad die de gezinssituaties goed kennen. Het is leuk om zoveel contacten te hebben en elkaar te inspireren.
Voor jongeren (tot 27 jaar) hebben we een speciale aanpak. Zij krijgen vier weken intensieve begeleiding om werk te vinden of een (vervolg)studie te starten, voordat zij een uitkering kunnen aanvragen. Jij monitort dit traject dat door collega’s wordt uitgevoerd. Daarnaast voer je intakegesprekken met statushouders, waarbij altijd een tolk aanwezig is. Ook voor hen bepaal je of ze recht hebben op een bijstandsuitkeringen en bijzondere bijstand.

Waarom Zwolle?
Je voelt je snel thuis binnen een leuk team met tien collega’s. Jullie staan voor en achter elkaar en zetten samen de schouders eronder. Er zijn regels, maar we zien de mens achter elke aanvraag. Die menselijke maat is voor jou belangrijk.
Zwolle loopt voorop. Je werkt in een zaakgericht systeem, waarin je regie over je werk voert en de aanvraag van inwoners kunt volgen. We willen ons werk altijd beter organiseren en doen bijvoorbeeld pilots in ons Innovatielab. Denk aan het houden van een intakegesprek met een multidisciplinair team, waardoor een klant maar één keer zijn verhaal hoeft te doen. Jij kijkt met een frisse blik naar onze werkprocessen en dat wordt gewaardeerd door je collega’s. Zeg vooral wat je vindt. Dat doen wij ook.

Dit ben jij
Je hebt een Hbo werk- en denkniveau, ervaring in een soortgelijke baan en kennis van de Participatiewet, IOAW en aanverwante regelingen. Ook ben je digitaal vaardig en kun je werken met SvhSD, E-suite/Medewerkersportaal, Grip op Pw, Civision Makelaar Suite en Suwinet.
Je bent een harde werker met hart voor de zaak. Daarom zet je graag een stapje meer voor je klanten. Zij voelen zich door jou gezien en op een positieve manier benaderd. Mensen vinden het vaak spannend om met de ‘gemeente’ te praten. Jij bent open, stelt mensen op hun gemak, luistert goed en stelt de juiste (waarderende) vragen om de kern helder te krijgen.
Je conclusie koppel je op een prettig manier terug. Je bent duidelijk over de termijn waarin een aanvraag wordt behandeld. En als een klant niet in aanmerking komt voor een uitkering of bijzondere bijstand, kun je dit duidelijk uitleggen, zodat je ‘nee’ wordt geaccepteerd. Het doet je goed als je klant de situatie begrijpt.
Je bent sociaal, werkt binnen de kaders van de wet, maar durft ook de randjes op te zoeken. De werkdruk kan best heftig zijn. Je kunt dat aan, want je laat je niet gek maken en gaat rustig door met ademhalen.

De Eisen

  • Kandidaat beschikt over minimaal HBO werk- en denkniveau. Dit blijkt uit een afgeronde opleiding of een toelichting op het CV.
  • Kandidaat beschikt over ervaring in een soortgelijke functie. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • De gesprekken vinden plaats op woensdag 19 april. Hier graag rekening mee houden.
  • Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring in een soortgelijke functie. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over kennis van de Participatiewet, IOAW en aanverwante regelingen. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over kennis van Suites voor het Sociaal Domein (SvhSD), E-suite/Medewerkersportaal, Grip op Pw, Civision Makelaar Suite en Suwinet. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan samen met kennis vertrouwen en ervaring worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - digitaal vaardig - communicatieve vaardigheden - sociaal vaardig

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox