Gemeente Zwolle
geen max tarief
Overijssel
36 uur per week
13 februari 2023
12 januari 2024
Dit zijn wij
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we met elkaar optrekken. Wij zetten daarom met kracht in op verbinding. Een goed samenspel met onze 128.000 inwoners, partners in de stad, het college, de raad en collega’s.
Afdelingen en teams zijn thuishavens, maar we werken door de afdelingen heen en zoeken elkaar
makkelijk op. Samen tillen we bijzondere projecten van de grond.
De stad staat voor grote opgaven om onze leefwereld duurzaam vorm te geven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en de ontwikkeling van een circulaire economie.
Al die kleine en grote opgaven zijn leidend voor onze vernieuwende manier van samenwerken. We vinden elkaar in voor- en tegenspoed, acteren als professionele partners, denken in mogelijkheden en stimuleren initiatieven uit de organisatie en de stad.
Een stad in een regio die hard op weg is om de vierde economische topregio van Nederland te worden met innovatieve bedrijven die bijdragen aan onze maatschappelijke opgaven.
Een stad waar mensen centraal staan. We zorgen voor elkaar en zijn er voor elkaar. Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe. Zó doen we dat in Zwolle.
De afdeling
Wij willen dat zoveel mogelijk mensen bijdragen aan de samenleving en zo min mogelijk mensen afhankelijk zijn van het sociale vangnet. Daarbij gaan we uit van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van mensen. De afdeling Inkomensondersteuning zorgt dat er geen financiële belemmering is om te werken, te re-integreren of te participeren. De afdeling bestaat uit Team Inkomen (team Intake en team Beheer), Team Uitkeringsadministratie, Team Vordering en Verhaal, Team Handhaving en Team Schulddienstverlening.
Dit ga je doen
Mensen met een inkomen op minimum niveau kunnen Energietoeslag aanvragen op basis van de Participatiewet. Jij bepaalt of de klant hier recht op heeft. Daarbij kijk je niet alleen naar de regelgeving , maar ook naar creatieve oplossingen die je met de klant bespreekt.
Je pakt ook signalen van het Inlichtingenbureau op, waarbij je onderzoekt of de klant rechtmatig Energietoeslag heeft gehad. Ook signaleer je fraude en rapporteer je over terugvorderingen. Het werk verloopt vooral ‘digitaal’, maar als er wat speelt, heb je ook telefonisch contact met klanten.
Je neemt je besluiten zorgvuldig.
Het is uitdagend om voor een gemeente te werken waar veel gebeurt en op een afdeling die continu in ontwikkeling is. Zo willen we meer gaan inzetten op servicegesprekken om mensen bijvoorbeeld te wijzen op regelingen die nog niet bij hen bekend zijn. Trend is ook om de omgekeerde toets toe te passen en te bekijken of een toekenning van bijzondere bijstand betekent dat een andere regeling niet meer nodig is. Een integrale manier van werken, waarbij we zoveel mogelijk mensen kunnen helpen vanuit het beschikbare budget.
Dit ben jij
Mensen voelen zich gerespecteerd door jou en bespreken in vertrouwen hun problemen. Je luistert goed en stelt de juiste vragen om de kern helder te krijgen. Dat koppel je op een prettig manier aan je klant terug.
Je bent duidelijk over de termijn, waarin een aanvraag wordt behandeld, maar als de nood aan de man is, kom je snel in actie. En als een klant niet in aanmerking komt voor bijzondere bijstand, kun je dit duidelijk uitleggen, zodat je ‘nee’ wordt geaccepteerd.
Je bent sociaal, werkt binnen de kaders van de wet, maar durft ook de randjes op te zoeken. De werkdruk kun je aan. Je voelt je niet zo snel gestrest, gaat rustig door met ademhalen, schakelt makkelijk tussen de verschillende systemen en overziet goed de gevolgen van een mutatie.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox