Gemeente Meppel

Consulent Inkomen

Gemeente Meppel

De opdracht­omschrijving

Inkomensconsulent

Wat ga je doen?

Je gaat werken in een team van inkomensconsulenten, medewerkers van de uitkeringen administratie, kwaliteitsmedewerkers en ondersteuners Sociaal Domein.

De werkzaamheden liggen op het gebied van Inkomen/Poortwachter, waarbij je onderdeel uitmaakt van het team Kwaliteit & Ondersteuning in het Sociaal Domein. Hierbij is het belangrijk dat er verbinding gezocht wordt met collega’s werkzaam op WMO, Jeugd én Participatie. Deze collega’s zijn ondergebracht in de andere teams binnen het Sociaal Domein.
Concreet zijn je taken:
 

  • Je behandelt aanvragen levensonderhoud, bijzondere bijstand en minimaregelingen in het kader van de participatiewet en de gemeentelijke regelgeving af.
  • Je bewaakt streng maar rechtvaardig de toegangspoort van de sociale zekerheid.
  • Je onderzoekt zakelijk, zorgvuldig en doortastend of iemand recht heeft op een uitkering/regeling m.b.v. intakegesprekken, bureauonderzoek en huisbezoeken
  • Je beheert je eigen caseload, waarbij je o.a. verantwoordelijk bent voor heronderzoeken, wijzigingen en boeten.
  • Je werkt intensief samen met andere collega’s van het Sociaal Domein, zoals consulenten Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet, uitvoeringsregisseurs, handhavers en schuldhulpcoaches. 
  • Je rapporteert correct en volledig over de afhandeling van aanvragen in ons administratief systeem (Suite4WIZ).

Wat breng je mee (eisen en wensen)?
 

  • Een afgeronde relevante HBO-opleiding zoals HBO-MER, HBO-rechten, HBO-SJD, HBO-Social Work (eis).
  • Minimaal 1 jaar werkervaring, opgedaan in de afgelopen 3 jaar als inkomensconsulent bij een gemeente of IGSD (intergemeentelijke Sociale Dienst) (eis).
  • Actuele vaktechnische kennis van de Participatiewet aangetoond door een afgeronde training (eis).
  • Kennis van de Algemene Wet Bestuursrecht en voorliggende voorzieningen (wens)
  • Recente ervaring (minimaal 1/2 jaar) met het systeem Suite4WIZ (Centric) (wens).


Vaardigheden en eigenschappen

Je bent een collega die graag initiatief neemt, kan overtuigen en beschikt over doorzettingsvermogen. Daarnaast kun je goed omgaan met verschillende typen mensen, ben je flexibel en communiceer je duidelijk. Verder ben je resultaatgericht en kwaliteitsbewust en kun je zelfstandig werken.

Daarnaast zijn de volgende competenties belangrijk in deze functie:
 

  • Empathisch vermogen: Je laat in het contact met medewerkers en klanten merken dat je je goed kunt inleven in de gesprekspartner. Je kunt goed omgaan met verschillende typen mensen.
  • Probleemanalyse: verzamelen van relevantie informatie. Stelt gerichte vragen om problemen helder te krijgen. Raadpleegt meerdere bronnen om betrouwbare informatie te verzamelen.
  • Besluitvaardig: Als de gegevens voorhanden zijn, knopen doorhakken in lastige keuze. De noodzaak van besluiten voorzien en ze tijdig nemen.
  • Communicerend vermogen: je draagt zorg voor helder overbrengen van de boodschap en geeft de gesprekspartner een antwoord waar hij/zij mee verder kan. 
  • Samenwerken: Respecteert ervaringen en bijdragen uit andere vakgebieden en probeert daarbij aan te sluiten. Toont interesse voor andere meningen dan de eigen en probeert actief een gemeenschappelijke basis te vinden.




De Eisen

  • Kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting MER, rechten, SJD of Social Work.
  • Minimaal 1 jaar werkervaring, opgedaan in de afgelopen 3 jaar als inkomensconsulent bij een gemeente of IGSD (intergemeentelijke Sociale Dienst).
  • Kandidaat beschikt over vaktechnische kennis van de Participatiewet aangetoond door een training, cursus of aanvullende opleiding welke is afgerond in de afgelopen 3 jaar. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Minimaal 1 jaar werkervaring als inkomensconsulent bij een gemeente of IGSD (intergemeentelijke Sociale Dienst).
  • Kandidaat beschikt over ervaring met het systeem Suite4WIZ (Centric). Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over kennis van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) en voorliggende voorzieningen. Dit blijkt duidelijk uit het CV.
  • Gesprekken vinden onder voorbehoud plaats in de week van 1 mei 2023. Hier graag rekening mee houden.
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan samen met kennis vertrouwen en ervaring worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - empathisch vermogen - probleemanalyse - besluitvaardig - communicerend vermogen - samenwerken

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox