Opdrachtomschrijving
De afdeling Sociale Voorzieningen richt zich op de gebieden Wmo, bijzondere bijstand en minimaregelingen, urgente woonzaken en schuldhulpverlening. Het sleutelwoord daarbij is ‘zelfredzaamheid’. Klanten worden professioneel ondersteund op weg naar zelfontplooiing, zelfstandigheid en onafhankelijkheid, zodat men weer kan participeren in de samenleving. De menselijke maat en het toepassen van maatwerk zijn daarbij van groot belang. Dit zijn voor de uitvoering kernbegrippen.
Wij zijn tijdelijk op zoek naar een ervaren consulent bijzondere bijstand en minimaregelingen die zich herkent in bovengenoemde omschrijving.
Als Consulent Bijzondere bijstand en Minimaregelingen ben je verantwoordelijk voor:
- Het behandelen van aanvragen voor bijzondere bijstand en/of minimaregelingen.
- Het zelfstandig onderzoeken van aanvragen met soms complexe problematiek en behandelen volgens de omgekeerde toets benadering.
- Het rapporteren en juridische advisering met betrekking tot aanvragen.
- Het zelfstandig beheren en monitoren van een caseload.
- Het geven van voorlichting over de mogelijkheden van bijzondere bijstand en minimaregelingen.
- Het voeren van multidisciplinaire/ integrale overleggen met professionals.
- Het afleggen van huisbezoeken bij klanten of fysiek klantcontact.
- Het zelfstandig vertegenwoordigen van het college bij hoorzittingen.
Indien t.z.t. mogelijk en gewenst, bestaat de optie om de kandidaat na 1 jaar inhuur kosteloos over te nemen. De leverancier gaat hier automatisch mee akkoord bij een het aanbieden van een kandidaat.
De opdracht loopt t/m 31 december 2023. Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.
Kandidaatomschrijving
- Is in het bezit van minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van Sociaal Juridische Dienstverlening.
- Heeft ruime ervaring met het behandelen van alle aanvragen bijzondere bijstand.
- Is bekend met maatwerk in het sociaal domein en weet dit toe te passen
- Heeft ervaring met het afhandelen van complexe aanvragen waarbij complexe problematiek speelt.
- Heeft ervaring met het onderzoeken van de aanvragen en rapportage en advisering hierover. Ook complexe aanvragen.
- Heeft ervaring met het geven van voorlichting over de mogelijkheden van minimaregelingen en met huisbezoeken.
- Heeft ervaring met het opstellen van rapporten en beschikkingen in foutloze schrijftaal.
- Kan zelfstandig een caseload beheren en kan goed plannen.
- Zet klant centraal.
- Is klantvriendelijk en kan duidelijk communiceren met klanten zowel fysiek als telefonisch.
- Heeft ervaring in integraal werken zowel intern als extern met professionals en is dus in staat om bij te dragen aan een integraal plan voor een inwoner.
- Heeft ervaring in het vertegenwoordigen van het college bij hoorzittingen.
Competenties:
- Klantgericht.
- Resultaatgericht.
- Betrouwbaar.
- Analytisch vermogen.
- Emphatisch
- Assertief
- Vermogen te kunnen samenwerken.
- Goede schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheid.
- Stressbestendig.
Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.
Thuiswerken
Het is mogelijk om voor 40% van de werkuren thuis te werken. De overige uren wordt er op kantoor gewerkt.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.