Gemeente Tiel

Concerncontroller

Gemeente Tiel

De opdracht­omschrijving

De gemeente Tiel
Het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Tiel is per 1 juli 2022 op zoek naar een ervaren concern controller met kennis en ervaring bij gemeenten/ openbaar bestuur. De positie zal voor minimaal een half jaar op interim basis worden ingevuld. Dit geeft ons de tijd om zorgvuldig op zoek te gaan naar een definitieve invulling.

De gemeente Tiel telt ruim 41.000 inwoners en ligt in de regio Rivierenland. Als centrumgemeente in de regio heeft Tiel veel sociale en culturele voorzieningen waar veel mensen uit de regio gebruik van maken. De ambtelijke organisatie van de gemeente werkt op een groot aantal onderwerpen samen met de regiogemeenten. De in 2019 vastgestelde toekomstvisie van Tiel bepaalt de ontwikkelrichting en de opgave voor onze organisatie.

De concerncontroller vormt samen met de gemeentesecretaris/algemeen directeur en directeur Strategie en beleid het directieteam (DT). Het DT wordt bijgestaan door een strategisch adviseur. De organisatie bestaat verder uit 4 afdelingsmanagers die elk de verantwoordelijkheid hebben voor de aansturing van een afdeling.

Doel van de functie
Je bent sparringpartner van het management en bestuur. Je richt je op het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het realiseren van (interne) controles. De planning & control cyclus is de belangrijkste tool om dat te bereiken. In Tiel liggen de verantwoordelijkheden laag in de organisatie. Als concerncontroller heb je dan ook veelvuldig afstemming met budgethouders en proceseigenaren die in alle lagen van de organisatie zitten. Je werkt nauw samen met andere relevante bedrijfsvoeringsfuncties, waaronder financiën. Deze medewerkers zijn ondergebracht in de Bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe, een samenwerkingsverband van 3 gemeenten. Als concerncontroller leg je rechtstreeks verantwoording af aan de gemeentesecretaris/ algemeen directeur.

Dit verwachten wij van de controller
• Doorontwikkelen en actualiseren van het concern brede beleids- en beheer instrumentarium
• Coördineren, bewaken en verbeteren van de P&C cyclus
• Optimaliseren van het systeem van control/ borgen van de benodigde lines of defense
• Gevraagd en ongevraagd adviseren van management, directie en bestuur op het gebied van control. De nadruk ligt op financieel control, maar wij zoeken nadrukkelijk iemand die zich richt op het brede terrein van bedrijfsvoering
• Opstellen van het jaarlijkse controleplan en aansturen (als opdrachtgever) van de
(verbijzonderde) interne controles
• Bewaken en toetsen van de effectiviteit en naleving van bedrijfsvoeringskaders en

Beheersmaatregelen
• De voorzitter van de auditcommissie (raadscommissie) adviseren in diens rol als opdrachtgever van de externe accountant

Dit breng je mee
• Analytisch, proactief en samenwerkingsgericht
• Ruime ervaring met planning en control in een politiek- bestuurlijke omgeving en regionale samenwerkingsverbanden
• Inzicht in gemeentefinanciën en in de bijbehorende processen en regelgeving
• Onafhankelijk, omgevingssensitief en een politieke antenne
• Goede adviesvaardigheden
• Goede mondelingen en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
• Transparant en integer
• WO werk- en denkniveau

Naast denker ben je ook een doener die niet schroomt om ook zelf een aantal taken samen met medewerkers op te pakken en uit te voeren. Op een laagdrempelige manier uitleg geven is een sterke eigenschap van je.

Voor de korte termijn zijn de volgende werkzaamheden van belang:
• Opdrachtgeverschap voor de jaarrekening en gesprekspartner voor de externe accountant bij de accountantscontrole
• aansturing VIC’s
• Afstemming met de financieel adviseurs
• Voorbereidende werkzaamheden voor de rechtmatigheidsverklaring

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • - Aantoonbare ervaring met bedrijfsvoering van gemeentelijke overheid én gemeenschappelijke regelingen;
  • - Aantoonbare ervaring met strategische advisering van college van B&W, auditcommissie en gemeenteraad op het brede terrein van planning en control;
  • Aantoonbare ervaring met veranderingsprocessen in P&C-cyclus
  • - Aantoonbare kennis van en ervaring met (implementatie van) datagedreven werken
  • Beschikbaar per 1 juli 2022
  • Bekend met regio en/of het hebben van een netwerk in de regio
  • - Relevante opleiding op het gebied van bijvoorbeeld finance en accountancy
  • Persoonlijke visie op beleid en ontwikkelingen op het gebied van gemeentefinanciën en bedrijfsvoering van een gemeentelijke organisatie. Dit wordt getoetst tijdens het sollicitatiegesprek.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox