Gemeente Amsterdam
max €116 per uur
Noord-Holland
32 uur per week
01 april 2023
31 maart 2024
Functieomschrijving
De directie WPI heeft de urgente politieke opdracht om meer mensen uit de bijstand duurzaam naar werk te krijgen en de steeds stijgende hoeveelheid aanvragen voor inkomen bij de gemeente te verwerken. Hierin staat opgavegericht werken centraal, omdat de directie WPI versnelt wil innoveren en vernieuwing wil brengen door middel van opgaves verspreid over de stad. Gezamenlijk werken we volgens de SAFe methodiek in 13 teams aan de opgave "Elke Amsterdammer is financieel gezond. Elke Amsterdammer werkt, participeert of leert." De 13 teams hebben ieder hun eigen expertise waarbij er teams zijn die zich richten op inkomen (Levensonderhoud en bijzondere bijstand), op armoedevoorzieningen of op werk & participatie.
De opgave Agile Release Train wordt aangestuurd door de Cockpit die bestaat uit een Business Lead, Informatievoorziening Lead, Architect en Release Train Engineer.
Drie business analisten komen te werken in één van de 13 opgaveteams en de vierde business analist zal de Cockpit gaan ondersteunen in hun werkzaamheden. De business analist die de Cockpit zal ondersteunen, zal meer werkzaam zijn op strategisch vlak. Werkzaamheden kunnen zijn dat de business analist zorgt dat de epics en features goed beschreven staan en helpt met het faciliteren van workshops om deze informatie op te halen.
De drie business analisten in de opgaveteams komen te werken in een multidisciplinair Agile team (bestaande uit een Product Owner, Scrum master, Business analisten, Tester/Functioneel beheerder) die gezamenlijk inkomen en werk & participatie producten voor de burger en professional ontwikkelen.
Als business analist begeef jij je op het snijvlak tussen Bussiness en IT en werk je mee aan analyses, nieuwe functionaliteiten en nieuwe producten. Je voert diverse analyses uit variërend van verkenningsanalyses tot aan business- en proces analyses. Deze analyses breng je vervolgens weer een stap verder door ze te vertalen naar proces optimalisaties of het opzetten van nieuwe oplosrichichtingen, functionaliteiten of producten (bijvoorbeeld in de vorm van een prototype, MVP, pilot).
In je rol bedenk je in samenspel met de product owner oplossingen en functionaliteiten die impact hebben en zorg je voor een continue (door)ontwikkeling van de organisatie. Als team werken je volgens een volledig ontwikkel cyclus van;
- verkennen en identificeren van kansen;
- ideeën genereren, experimenteren en het creëren van prototypes;
- het ontwikkelen en implementeren van de oplossing in business processen.
Wij zoeken vier scherpzinnige en enthousiaste business analisten die samen met ons willen bijdragen aan de meest urgente opgaven van de stad. Door je inzet draag je in brede zin bij aan een effectieve overheid en de digitale transformatie van de gemeente.
Werkzaamheden
De kern van de werkzaamheden van de business analist bestaat uit:
• In kaart brengen van huidige business en IV-processen o.b.v. door hem/haar georganiseerde sessies met de business en document analyses;
• In kaart brengen van toekomstige business processen en uitwerking van de functionaliteit o.b.v. door hem/haar georganiseerde sessies met de business, functioneel beheer en leveranciers;
• Business analyse van potentiële oplossingsrichtingen, producten en functionaliteiten;
• Bepalen van requirements voor technische oplossingen;
• Vertalen en organiseren van informatiebehoeften naar informatievoorziening;
• Zorg dragen voor ondersteuning en uitwerking bij de inrichting en implementatie van de geselecteerde oplossing(en) om deze zo optimaal mogelijk te kunnen inzetten;
• Adviseren en voorbereiden besluitvorming voor de Product Owner;
• Planning, organisatie en begeleiding van veranderingstrajecten.
Gemeentelijke organisatie
Met ruim 18.000 collega's zorgen we ervoor dat Amsterdam een aantrekkelijke hoofdstad is en blijft. Waar het fijn is om te wonen, te werken en naar school te gaan. Met ruimte voor ondernemers en bezoekers.
Werken voor Amsterdam betekent bijdragen aan iets groots. Aan groei, veiligheid, ontwikkeling, gezondheid. Van de stad, van Amsterdammers. Daarmee geven wij Amsterdam door; aan de toekomst, aan volgende generaties.
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega's zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega's, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad.
Lees meer over de organisatiestructuur van de gemeente Amsterdam.
De opdrachtgever(s)
De gemeente Amsterdam heeft grote verantwoordelijkheden op het terrein van onder andere zorg, jeugd en werk. Zoals onderwijs, gezondheid, diversiteit, anti-discriminatie, jeugdwerkloosheid, sport, het Amsterdamse Bos, armoedebestrijding, schuldhulpverlening en nog veel meer.
Cluster Sociaal is zo ingericht dat het daarnaast optimaal de wetten op die terreinen kan uitvoeren. De gemeente streeft daarbij naar een excellente en eenduidige dienstverlening aan alle Amsterdammers, waaronder ook de kwetsbare Amsterdammers, in verschillende fasen en facetten van hun leven. Het cluster Sociaal is een complex domein met een grote diversiteit aan onderwerpen en aan maatschappelijke partners. Om succesvol te kunnen zijn in haar taakuitvoering en haar maatschappelijke opgave, is nauwkeurige samenwerking en betrokkenheid noodzakelijk.
De afdeling Informatievoorziening Sociaal heeft de opdracht om een blijvend betrouwbare en samenhangende informatiehuishouding en informatievoorziening te creëren met de daarbij behorende organisatie en bedrijfsvoering, die de primaire processen van de organisatie ondersteunt en een bijdrage levert aan de gemeente brede processen (zoals bijvoorbeeld dienstverlening, gebiedsgericht werken, etc.).
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox