Omgevingsdienst Regio Utrecht
max €100 per uur
Utrecht
32 uur per week
23 mei 2023
31 december 2023
We zijn met steeds meer mensen in ons kleine land. Zo voeren we de druk op het milieu, onze omgeving
en elkaar steeds verder op. Een goede omgevingsdienst is daarom onmisbaar voor elke gemeente. Wij
zijn een proactieve, klantgerichte kennisorganisatie met een breed aanbod aan producten en diensten.
Met elkaar zorgen we voor een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving.
Wie zijn we en wat doen we?
De Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU) ondersteunt vijftien gemeenten bij de uitvoering van hun
milieu- en omgevingstaken. Welke taken dat allemaal zijn, kun je hier zien. We doen ons werk met 160
vaste collega’s en een groot aantal inhuurkrachten. Wil je meer weten over de ODRU? Bekijk dan dit
animatiefilmpje en ons jaar 2021 in vogelvlucht. Hoe de organisatie is ingericht zie je hier.
Hoe is het om bij de ODRU te werken?
Vier collega’s vertellen je graag met hoeveel plezier zij bij de ODRU werken.
Afdelingsinformatie
Je gaat deel uit maken van de afdeling Planning & Control. Samen met vier collega’s ondersteun je de
ODRU op het vlak van financial en business control. Onze stakeholders zijn het bestuur, het MT en de
clustercoördinatoren. We werken nauw samen met diverse vakdisciplines van het bestuurs- en het
bedrijfsbureau (zoals Relatiemanagement, HRM, Informatiemanagement, Communicatie en Inkoop). Je
wordt aangestuurd door de controller. Naast het werk maken we ook tijd om leuke activiteiten met elkaar
te doen.
Wat ga je doen?
Je bent sparringpartner voor één of meerdere afdelingshoofden uit het MT en faciliteert hen in hun
verantwoordelijkheid voor integraal management.
Daarnaast staan we voor interessante uitdagingen waaraan jij een eigen bijdrage kunt leveren, zoals de
verdere professionalisering van de P&C cyclus waaronder bijvoorbeeld het versimpelen van de financiële
administratie, het verbeteren van de rapportages en het ontwikkelen van een nieuwe financierings-
/begrotingssystematiek. Je kan als opdrachtnemer op projecten worden ingezet waarbij meerdere
disciplines vanuit de ODRU zijn betrokken.
De specifieke taken en verantwoordelijkheden zien er in grote lijnen als volgt uit:
• Samen met de controller stel je het financiële beleid op, zoals de kadernota met het uurtarief.
Ook lever je een bijdrage aan de diverse P&C documenten zoals de jaarrekening, begroting,
begrotingswijziging en prognoses. Je hebt bij één of meerdere van deze P&C documenten een
trekkersrol.
• Je maakt bedrijfseconomische analyses voor de korte- en langetermijnplanning van de
organisatie en adviseert hierover in samenspraak met de controller aan de directeur, het MT en
het bestuur. Voorbeelden hiervan zijn om in samenwerking met het MT te onderzoeken waar
efficiencyverbeteringen mogelijk zijn of om business cases te maken.
• Je speelt innovatief en proactief in op ontwikkelingen op het gebied van P&C, zoals het
ontwikkelen van een nieuwe financieringssystematiek. Je maakt hiervoor voorstellen en adviseert
onze stakeholders daarover.
• Je verricht analyses op de rapportages ten behoeve van de bedrijfssturing en verantwoording en
kan indien nodig in de BI-tool dashboards ontwikkelen en bouwen.
• Je helpt bij de doorontwikkeling en monitoring van de werking van instrumenten op het gebied
van business control, zoals kwaliteitszorg, (bestuurs)rapportages en risico- en
procesmanagement. Je adviseert het lijnmanagement hierover.
• Je onderhoudt regionale en landelijke contacten en deelt kennis met vakspecialisten van andere
omgevingsdiensten, gemeenten en de provincie.
• Samen met jouw collega’s stel je tussentijdse (bestuurs) rapportages op ten behoeve van het
bestuur en het MT. Hierbij zorg je ervoor dat men tijdig beschikt over complete en actuele
financiële en niet-financiële informatie.
• Je ondersteunt de afdelingshoofden bij het maken van hun jaarlijkse afdelingsplannen. Mede
door jouw bijdrage in de realisatiegesprekken met de afdelingshoofden en directeur, blijven deze
plannen ‘levend’.
Naast deze werkzaamheden ben je een vakinhoudelijke vraagbaak voor je collega’s van de afdeling
Planning & Control. Waar nodig begeleid je jouw collega’s en toets je collegiaal de kwaliteit van de
producten. Voor de controller ben je het eerste aanspreekpunt. Bij haar afwezigheid neem je de
coördinatie van de werkzaamheden van het team P&C over en stuur je de medewerkers aan
Over welke competenties beschik jij?
• Je beschikt over goede communicatieve
vaardigheden, zowel mondeling als op
papier.
• Je hebt overtuigingskracht en kunt
projectmatig werken als projectleider.
• Je bent resultaatgericht en kunt
nauwkeurig werken.
• Je bent gericht op verbeteringen en
bewust van jouw omgeving en klanten.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox