Omgevingsdienst Regio Utrecht

Adviseur Business Control/ Business Controller

Omgevingsdienst Regio Utrecht

De opdracht­omschrijving

We zijn met steeds meer mensen in ons kleine land. Zo voeren we de druk op het milieu, onze omgeving 

en elkaar steeds verder op. Een goede omgevingsdienst is daarom onmisbaar voor elke gemeente. Wij 

zijn een proactieve, klantgerichte kennisorganisatie met een breed aanbod aan producten en diensten. 

Met elkaar zorgen we voor een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving.

Wie zijn we en wat doen we?

De Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU) ondersteunt vijftien gemeenten bij de uitvoering van hun 

milieu- en omgevingstaken. Welke taken dat allemaal zijn, kun je hier zien. We doen ons werk met 160 

vaste collega’s en een groot aantal inhuurkrachten. Wil je meer weten over de ODRU? Bekijk dan dit 

animatiefilmpje en ons jaar 2021 in vogelvlucht. Hoe de organisatie is ingericht zie je hier.

Hoe is het om bij de ODRU te werken?

Vier collega’s vertellen je graag met hoeveel plezier zij bij de ODRU werken. 

Afdelingsinformatie

Je gaat deel uit maken van de afdeling Planning & Control. Samen met vier collega’s ondersteun je de

ODRU op het vlak van financial en business control. Onze stakeholders zijn het bestuur, het MT en de

clustercoördinatoren. We werken nauw samen met diverse vakdisciplines van het bestuurs- en het

bedrijfsbureau (zoals Relatiemanagement, HRM, Informatiemanagement, Communicatie en Inkoop). Je

wordt aangestuurd door de controller. Naast het werk maken we ook tijd om leuke activiteiten met elkaar

te doen.

Wat ga je doen?

Je bent sparringpartner voor één of meerdere afdelingshoofden uit het MT en faciliteert hen in hun 

verantwoordelijkheid voor integraal management. 

Daarnaast staan we voor interessante uitdagingen waaraan jij een eigen bijdrage kunt leveren, zoals de 

verdere professionalisering van de P&C cyclus waaronder bijvoorbeeld het versimpelen van de financiële 

administratie, het verbeteren van de rapportages en het ontwikkelen van een nieuwe financierings-

/begrotingssystematiek. Je kan als opdrachtnemer op projecten worden ingezet waarbij meerdere

disciplines vanuit de ODRU zijn betrokken.

De specifieke taken en verantwoordelijkheden zien er in grote lijnen als volgt uit:

• Samen met de controller stel je het financiële beleid op, zoals de kadernota met het uurtarief.

Ook lever je een bijdrage aan de diverse P&C documenten zoals de jaarrekening, begroting,

begrotingswijziging en prognoses. Je hebt bij één of meerdere van deze P&C documenten een

trekkersrol.

• Je maakt bedrijfseconomische analyses voor de korte- en langetermijnplanning van de

organisatie en adviseert hierover in samenspraak met de controller aan de directeur, het MT en 

het bestuur. Voorbeelden hiervan zijn om in samenwerking met het MT te onderzoeken waar

efficiencyverbeteringen mogelijk zijn of om business cases te maken.

• Je speelt innovatief en proactief in op ontwikkelingen op het gebied van P&C, zoals het

ontwikkelen van een nieuwe financieringssystematiek. Je maakt hiervoor voorstellen en adviseert

onze stakeholders daarover.

• Je verricht analyses op de rapportages ten behoeve van de bedrijfssturing en verantwoording en 

kan indien nodig in de BI-tool dashboards ontwikkelen en bouwen.

• Je helpt bij de doorontwikkeling en monitoring van de werking van instrumenten op het gebied 

van business control, zoals kwaliteitszorg, (bestuurs)rapportages en risico- en

procesmanagement. Je adviseert het lijnmanagement hierover.

• Je onderhoudt regionale en landelijke contacten en deelt kennis met vakspecialisten van andere

omgevingsdiensten, gemeenten en de provincie.

• Samen met jouw collega’s stel je tussentijdse (bestuurs) rapportages op ten behoeve van het

bestuur en het MT. Hierbij zorg je ervoor dat men tijdig beschikt over complete en actuele

financiële en niet-financiële informatie.

• Je ondersteunt de afdelingshoofden bij het maken van hun jaarlijkse afdelingsplannen. Mede

door jouw bijdrage in de realisatiegesprekken met de afdelingshoofden en directeur, blijven deze

plannen ‘levend’.

 

Naast deze werkzaamheden ben je een vakinhoudelijke vraagbaak voor je collega’s van de afdeling 

Planning & Control. Waar nodig begeleid je jouw collega’s en toets je collegiaal de kwaliteit van de 

producten. Voor de controller ben je het eerste aanspreekpunt. Bij haar afwezigheid neem je de 

coördinatie van de werkzaamheden van het team P&C over en stuur je de medewerkers aan

 

Over welke competenties beschik jij? 

• Je beschikt over goede communicatieve 

vaardigheden, zowel mondeling als op 

papier.

• Je hebt overtuigingskracht en kunt 

projectmatig werken als projectleider.

• Je bent resultaatgericht en kunt 

nauwkeurig werken.

• Je bent gericht op verbeteringen en 

bewust van jouw omgeving en klanten. 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De motivatie van de kandidaat is door hem/haar zelf in correct Nederlands opgesteld. Het cv en de motivatiebrief dienen in één document te worden toegevoegd.
  • Minimaal HBO werk- en denkniveau.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Ervaring bij een omgevingsdienst en /of gemeente(n) waarbij onder meer ervaring is opgedaan met het schrijven van bestuurlijke stukken.
  • De ODRU hecht waarde aan duurzame mobiliteit. Kunt u aangeven welk vervoersmiddel u/ uw kandidaat gebruikt in het kader van de gevraagde werkzaamheden?
  • Tenminste 4 jaar aantoonbare werkervaring op het vakgebied P&C.
  • Gevorderde kennis van Excel en ervaring met financiële administratiesoftware (bij voorkeur Afas Profit) (blijkend uit het cv)
  • Ervaring met business intelligence software zoals QlikSense of Power BI is een pré. (Blijkend uit het cv)
  • Doet u/ uw bedrijf aan verduurzaming en vermindering CO2 uitstoot? Indien ja, dient de beschrijving bij de motivatie te worden toegevoegd.
  • In staat zelfstandig te werken als Adviseur Business Control.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox